روش های خارج کردن حباب یا به اصطلاح حباب گیری رزین اپوکسی

خیلی از هنرمندان کارهای رزینی با مشکل همیشگی ایجاد حباب در سطح کار، آشنا هستند. اما چگونه حباب گیری رزین را انجام دهیم؟

هنر رزینکاری، برای علاقه مندان به کارهای هنری به دلیل وسعت پیاده سازی ایده های خلاقانه و ناب، بسیار جذاب است. ظهور حباب در سطح رزین، بر زیبایی و ارزش این کار هنری تاثیر منفی میگذارد و سوالاتی در ذهن هنرمند ایجاد می کند. برخی سوالات متداول در این مورد عبارتند از :

۱. حباب ها از چه جنسی هستند؟

۲. حباب ها چگونه به وجود می آیند؟

۳. چکونه می توان حباب زدایی انجام داد؟

در پاسخ به سوال اول میتوان گفت که، در واقع حباب ها، مولکول های هوایی هستند که مابین رزین در حال انجام واکنش شیمیایی گیر افتاده‌اند.

بنابراین بروز حباب ها طبیعی است و بایستی به دنبال راهکاری برای حداقل امکان ایجاد آنها و سپس ازبین رفتن آنها، بگردیم.

عدم توانایی هوای به دام‌افتاده در لایه های زیرین کار با رزین، باعث ایجاد حباب میشود.

همینطور که تاکنون از پاسخ به سوالات اول و دوم برمیاید، ایجاد حباب اجتناب ناپذیر است و راه حل مشکل حباب در رزین، پاسخ به سوال سوم می باشد. در این مقاله به بیان راهکارهای قطعی برای حباب زدایی میپردازیم.

۱. استفاده از رزین بهینه

هنر رزینکاری نیاز به دانستن روش های مناسب برای فرموله‌کردن صحیح و به دست آوردن نسبت صحیح اختلاط رزین و هاردنر دارد. همچنین کیفیت رزین استفاده‌شده و استفاده ار رزین و هاردنر استاندارد در این زمینه میتواند، بسیاری از مشکلات مربوط به ایجاد حباب در رزین را، مرتفع سازد.

۲. تعادل دمایی در محیط کارگاه

بهتر است کارگاه مورد استفاده دارای تعادل دمایی بوده و حدالامکان محیطی گرم باشد تا مشکل سرد شدن سریع رزین و کم بودن وقت برای حباب گیری از میان برداشته شود.

۳.گرم کردن رزین پیش از استفاده

میدانیم ساختار رزین و هاردنر، ترکیبات شیمیایی هستند بنابراین استفاده از حرارت مسقیم به مدت طولانی باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در مواد سازنده رزین و هاردنر داشته و باعث می شود رزین خاصیت خود را از دست بدهد. روش پیشنهادی استفاده از روش بن ماری برای اختلاط رزین و هاردنر می باشد.

۴. گرم کردن رزین پس از اجرا روی سطح

همانطور که قبلاً اشاره شد، ایجاد حباب در رزین اجتناب ناپذیر است و حالا که حباب ایجاد شده است، چه کنیم؟ جای نگرانی وجود ندارد، میتوان با کمک یک لایتر یا به اصطلاح فندک مخصوص، حباب های ایجادشده در سطح را ازمیان برداشت.

۵.همسان سازی دمای رزین و سطح کار

اگر سطح چوب یا قالبی که رزین گرم‌شده را وارد آن میکنید، سرد باشد باعث سرد شدن ناگهانی رزین و درنتیجه به دام افتادن هوا در سطح رزین و در نتیجه ایجاد حباب در رزین می گردد. توصیه میگردد با استفاده از سشوار حرارتی و یا ریختن یک لایه رزین در روی تمامی سطح کار، به همسان سازی دمای سطح و رزین، کمک شود.

۶. دستگاه ویبراتور 

با استفاده از این دستگاه به راحتی میتوانید بدون اعمال حرارت، حباب های ایجاد‌شده را خارج نمائید.

کلام آخر

آموزشگاه پیشگامان کارآفرین، وابسته به سازمان فنی و حرفه ای کشور، در زمره ی آموزشگاه های پیشرو در زمینه توانمند سازی و خوداشتغالی جوانان عزیز می باشد. راه اندازی کسب و کاری به روز و بدون نیاز به سرمایه کلان، اعطای گواهی سازمان فنی حرفه ای پس از شرکت در دوره ها و آموزش کاملاً عملی و کارگاهی از مزایای شرکت در این دوره ها می باشد.
برای آشنایی با دوره های کار با رزین می توانید با ما در ارتباط باشید.
همین امروز با ما تماس بگیرید:
۰۹۳۶۴۰۸۴۰۳۵ – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸

مقالات مرتبط:

بایدها و نبایدهای کار با رزین اپوکسی

آموزش ساخت زیر لیوانی با رزین

بررسی حساسیت زایی رزین اپوکسی