بررسی حساسیت زایی رزین اپوکسی

در این مقاله می خواهیم همه موارد برای جلوگیری از حساسیت زایی رزین اپوکسی را بررسی نماییم.

آیا شما  به رزین اپوکسی حساسیت دارید؟

هنر رزین در چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته است آیا تا به حال از خود پرسیده اید که آیا می توانید به رزین اپوکسی حساسیت داشته باشید اپوکسی رزین یک ماده شیمیایی است و کار با این ماده جذاب مزایا و معایب خود را دارد.

اگر کار با رزین اپوکسی را انتخاب می کنید، باید از خطرات احتمالی و نحوه کار با آن آگاه باشید.

آیا نمی دانید آیا می توانید به رزین اپوکسی حساسیت داشته باشید؟

به عنوان یک هنرمند، وقتی کار با هر ماده جدیدی را شروع می کنید، کنجکاو هستید که همه چیز را در مورد آن بدانید.

شما تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای کار با اپوکسی انجام می دهید. با این حال، علائم حساسیت زایی رزین اپوکسی مانند سرگیجه یا آبریزش، انسداد بینی را نشان می دهید. این موضوع نگران کننده است و نیاز به توجه فوری شما دارد.

علائم و نشانه ها – آیا می توانید به رزین اپوکسی حساسیت داشته باشید؟

شما شروع به کار با رزین اپوکسی کرده اید اما در مورد اثرات نامطلوب اپوکسی بر سلامت خود اطلاعی ندارید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض کار با رزین اپوکسی می تواند منجر به آبریزش بینی، سوزش در چشم ها و گلو، خارش پوست، تنگی نفس، سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و بی حالی شود. اگرچه گفته می شود که کمتر از ۱۲٪ از افرادی که با اپوکسی کار می کنند پس از قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی در معرض خطرات جدی برای سلامتی هستند، اما توصیه می شود احتیاط کنید.

بیایید هر یک از علائم حساسیت زایی رزین اپوکسی را جداگانه بررسی کنیم.

 

تحریک و بثورات پوستی

اغراق آمیز نیست اگر به شما بگویم که حتی چند قطره رزین اپوکسی می تواند پوست شما را آنقدر خارش کند که خونریزی کند. هنگامی که اپوکسی با پوست تماس پیدا می کند باعث التهاب یا درماتیت تماسی حاد / مزمن می شود.

اگر پوست شما به طور مکرر در معرض اپوکسی قرار گیرد و این بیماری درمان نشود، مستعد مشکلات پوستی شدید مانند اگزما می شوید. این نوعی درماتیت است که در آن پوست متورم می شود، خارش می کند و حتی می تواند تاول ایجاد کند.

 

آیا می دانستید که سنباده زدن گرد و غبار حاصل از اپوکسی تا حدی خشک‌شده نیز می تواند منجر به درماتیت شود؟

 

احتیاط: هنگام کار با رزین حتما از دستکش استفاده کنید. به این ترتیب احتمال ریختن قطرات روی پوست خود را کاهش می دهید. به یاد داشته باشید که رزین تقریباً دو هفته طول می کشد تا کاملاً خوب شود. بنابراین قبل از شروع سنباده کاری قطعه هنری / میز اپوکسی خود، چند روز صبر کنید.

تنگی نفس یا مشکل در تنفس

آیا می دانستید که اپوکسی برای تنفس سمی است؟ و پس از ریختن رزین در حالی که اپوکسی در حال سخت شدن است، تا ۲۴ ساعت آینده همچنان بخار از خود خارج می کند. بنابراین، اگر شما مبتلا به آسم نیستید یا قبل از شروع کار با رزین اپوکسی هرگز دچار تنگی نفس نشده اید، اپوکسی می تواند مقصر باشد. اگر آن را با داروها و اقدامات احتیاطی مناسب در زمان مناسب درمان نکنید، می تواند منجر به آسم شود که یک مشکل دائمی برای سلامتی است.

احتیاط: همیشه در اتاقی با تهویه مناسب کار کنید. یک منطقه جداگانه در خانه برای کار با رزین اختصاص داده شده است. بچه ها را از محل کار خود دور نگه دارید. همچنین اگر قرار است ساعت های طولانی با رزین اپوکسی کار کنید، حتما یک ماسک تنفسی خوب بخرید.

 

بی حالی

هر گونه ناراحتی در بدن می تواند ما را برای بلند شدن از رختخواب تنبل کند. اما قرار گرفتن مکرر در معرض اپوکسی نه تنها باعث می شود بدن شما در طول روز احساس خستگی کند، بلکه بر ذهن شما نیز تأثیر می گذارد. گاهی اوقات ذهن به همان اندازه بدن احساس خستگی می کند، حتی اگر به خوبی استراحت کرده باشید.

 

اگر فشاری برای ادامه دادن در طول روز احساس نمی‌کنید، ممکن است به این دلیل باشد که اپوکسی روی سیستم ایمنی شما تأثیر منفی گذاشته‌است. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که بدن ما به اپوکسی حساسیت پیدا کرده است. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا به آزمایش آلرژی نیاز دارید تا بفهمید سطح آلرژی که باعث می‌شود تمام روز و شب در رختخواب بمانید چقدر بالا یا پایین است.

 

احتیاط: سعی کنید هر چند هفته یکبار از اپوکسی فاصله بگیرید تا بیش از حد در معرض رزین نباشید. همچنین، به جای اینکه سعی کنید همه چیز را یکجا جا دهید، کار خود را در دسته های کوچک تکمیل کنید.

حالت تهوع و سرگیجه

هنگامی که رزین اپوکسی از طریق پوست جذب شود می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد و ممکن است منجر به حالت گیجی و سردرد شود. ممکن است ذهن شما را تیره کند و از این رو بر توانایی های تصمیم گیری شما تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است اشتها را از دست بدهید، حالت تهوع داشته باشید و یا حتی گاهی اوقات از حالت تهوع بیرون بیاورید.

 

احتیاط: باز هم، خود را از قرار دادن ساعات کاری اضافی برای انجام پروژه های رزین اپوکسی خودداری کنید. اگر احساس سرگیجه، درد معده (می تواند یک واکنش آلرژیک منجر به حالت تهوع یا استفراغ باشد) و / یا هرازگاهی در حال خاراندن پوست خود هستید، کار با رزین را متوقف کنید. فورا با پزشک خود مشورت کنید

 

تحریک در چشم، بینی و گلو

مواد شیمیایی و بخارات موجود در بیشتر رزین های اپوکسی می توانند باعث سوزش چشم، بینی و گلو شوند. ممکن است خارش چشم، دید مه آلود، سرفه خشک، درد در چشم، سردرد شدید، از آبریزش بینی تا انسداد بینی، عطسه، لرز و تب خفیف در موارد نادر را تجربه کنید.

 

علائم خود را با آنفولانزا اشتباه نگیرید زیرا به نظر می رسد نزدیکتر هستند. اینها علائم آلرژی نیز هستند که به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض اپوکسی ایجاد می شوند. فقط پزشک شما می تواند کمک پزشکی مناسب را به شما ارائه دهد.

وقتی بیش از حد در معرض رزین اپوکسی قرار می گیرید، بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد؟

اپوکسی یک ماده شیمیایی است و مانند هر ماده شیمیایی دیگری برای تنفس مضر و سمی است. بخارهای رزین سمی هستند و در صورت استنشاق، تهدیدهای سلامتی زیادی را به همراه دارند. بخارات سمی می توانند قسمت های مختلف بدن، ریه ها، چشم ها، گوش ها، بینی، گلو و پوست را تحت تاثیر قرار دهند.

 

اگر علائم زیر را مشاهده کردید، فوراً کار با اپوکسی را برای چند روز متوقف کنید و اگر مشکل ادامه داشت با پزشک خود مشورت کنید.

 

دشواری در تنفس یا تنفس سریع

آب دهان

درد یا سوزش در چشم

دید مه آلود

گلو درد شدید یا سرفه خشک مداوم

بینی مسدود‌شده

لب های خشک یا ترک‌خورده

درد در گوش

سردرد

استفراغ / تهوع

تغییر در صدا – گرفتگی صدا یا خفه شدن صدا

فشار خون پایین

آیا این بدان معناست که کار با رزین ناامن است؟

واکنش همه افراد به حساسیت زایی رزین اپوکسی متفاوت است. ممکن است شما در عرض چند روز پس از کار با اپوکسی علائمی را نشان دهید، در حالی که دیگران ممکن است با سال‌ها کار کردن و هیچ علامت نامطلوب قابل مشاهده ای از اپوکسی روی بدن خود نداشته باشند. این بدان معنا نیست که ممکن است هرگز تحت تأثیر مواد شیمیایی قرار نگیرند. اگر اقدامات احتیاطی لازم انجام نشود، آلرژی می تواند در هر زمان، دیر یا زود ایجاد شود.

 

با این حال، پاسخ به سوال بالا خیر است. اگر از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده می کنید و از رزین با کیفیت خوب نسبت به اپوکسی با کیفیت ارزان تر استفاده می کنید، کار با رزین خطرناک نیست.

نکات دیگر:

در یک اتاق با تهویه مناسب کار کنید.

همیشه دستکش و لباس آستین کامل بپوشید تا پوستتان در معرض اپوکسی قرار نگیرد.

اگر می‌خواهید ساعت‌های طولانی با رزین اپوکسی کار کنید یا می‌خواهید آن را حرفه تمام وقت خود کنید، یک ماسک تنفسی خوب یک ضرورت است.

برای جلوگیری از حوادث کوچک ناشی از ریختن‌رزین در چشم از عینک ایمنی استفاده کنید.

پس از ریختن، اجازه دهید رزین به مدت ۲۴ ساعت بماند تا قبل از قالب گیری آن را ببندید.

یک رزین اپوکسی با کیفیت خوب بخرید. ممکن است ۱۰۰٪ بی ضرر نباشد، اما در مقایسه با یک اپوکسی ارزان با کیفیت پایین بهتر است. دستورالعمل های برچسب را برای جلوگیری از هر گونه حادثه دنبال کنید.

بهتر است یک اتاق جداگانه برای کار با رزین داشته باشید.

همیشه در دسته های کوچک کار کنید.

توصیه می شود هر چند هفته یکبار از اپوکسی فاصله بگیرید تا مشکلات سلامتی را به حداقل برسانید.

به عنوان یک هنرمند، اگر قصد دارید آثار هنری نفس گیر از رزین اپوکسی خلق کنید، این کار را به هر طریقی انجام دهید، اما مطمئن شوید که در طول سفر رزین خود ایمن باشید. خلقت مبارک، و تجربیات خود را به عنوان یک هنرمند رزین در نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

طرز ساخت زیرلیوانی رزینی

قالب مناسب برای رزین اپوکسی

کاربرد رزین اپوکسی به عنوان چسب در مصارف خانگی

همه چیز درباره آموزش رزین کاری – قسمت اول رزین چیست؟

رزین اپوکسی به چه سطوحی نمی چسبد؟

با باقیمانده رزین چه کنیم؟

سینی رزینی تولد بسازیم!

باید و نباید های کار با رزین اپوکسی