بایدها و نبایدهای کار با رزین اپوکسی

رزین اپوکسی چیست و باید و نباید های آن چگونه است؟

قبل از اینکه تصمیم به کار با اپوکسی بگیرید، باید در مورد بایدها و نبایدهای رزین اپوکسی مطالعه کنید.

«بایدها و نبایدهای رزین اپوکسی برای مبتدیان» این همان چیزی است که از زمانی که تصمیم گرفتید رزین اپوکسی را برای کار بعدی خود انتخاب کنید، به دنبال آن بودید، بگذارید کارها را کمی برای شما آسان کنیم.

اولین برخورد من با رزین اپوکسی نامرتب بود. من پایه اشتباهی را برای یک پروژه مبتدی انتخاب کردم. ۴ زیر لیوانی چوبی مربع بود و کناره ها آب بندی نبود. قبل از اینکه تصمیم به کار با اپوکسی بگیرید، باید در مورد بایدها و نبایدهای رزین اپوکسی مطالعه کنید.

از هر طرف زیر لیوانی رزین می چکید. و محل کار من نامرتب بود. اگرچه نتیجه خوب بود، زیر لیوانی ها بی فایده بودند زیرا قسمت پشتی آن قطرات رزین نامنظمی به آن چسبیده بود. من مطمئن هستم که شما می توانید مصیبت من را تصور کنید.

درس مهمی که برای کار با رزین اپوکسی یاد گرفتم

اما آن روز درس بسیار مهمی یاد گرفتم اگر مجبور بودم کار با اپوکسی را ادامه دهم. نمی توانم فقط یک روز صبح از خواب بیدار شوم و بگویم «امروز اپوکسی کنیم». من باید از تصمیم گیری در مورد نوع پروژه ای که می خواهم انجام دهم، هنر دیوار، قالب ریخته گری یا میز قهوه، تا طرح و طرح رنگ تحقیق کنم.

رزین اپوکسی چیست؟

رزین یک ماده مایع است که هم به صورت طبیعی و هم مصنوعی به دست می آید. در شرایط مناسب و در صورت مخلوط شدن با سخت کننده، این مایع سفت می شود. بنابراین می توان از آن برای کارهای هنری و صنایع دستی از جمله موارد دیگر استفاده کرد.

هنگام تصمیم گیری برای اولین پروژه رزین اپوکسی خود چه چیزی باید بدانید؟

اگر این اولین پروژه شماست و احتمالاً استرس دارید. اولین توصیه من به شما این است که ‘آرام باشید’. اگر دستورالعمل‌های برچسب را دنبال کرده باشید و بخش A (رزین) و قسمت B (سخت‌کننده) را در نسبت داده‌شده مخلوط کرده باشید، هیچ مشکلی با رزین اپوکسی DIY وجود ندارد. اگر لایه قبلی را دوست ندارید، همیشه می توانید یک لایه دیگر از رزین اپوکسی اضافه کنید. اما این یک نمونه نادر است. چه در حال ساخت یک هنر دیواری یا ریخته‌گری یک قالب باشید، نکاتی وجود دارد که باید هنگام کار با رزین اپوکسی در نظر داشته باشید.

بایدها و نبایدهای رزین اپوکسی برای مبتدیان

اگر تا اینجا پیمایش کرده اید، فرض می کنم اولین پروژه رزین اپوکسی خود را انتخاب کرده اید. بدون هیچ مقدمه ای، من شما را در مورد بایدها و نبایدهای رزین اپوکسی راهنمایی می کنم:

اپوکسی رزین انجام دهید.

ایمنی باید دغدغه اصلی شما باشد.

هنگام کار با رزین اپوکسی از ماسک و دستکش استفاده کنید.

قبل از شروع هر پروژه جدید رزین اپوکسی برای طراحی تحقیق کنید.

میز کاری خود را آماده کنید.

مبتدیان با ریخته گری قالب با رزین اپوکسی شروع می کنند.

مخلوط رزین و سخت کننده

برای مخلوط کردن رزین اپوکسی از چوب بستنی استفاده کنید.

دمای مورد نیاز برای کار با رزین اپوکسی و کیورینگ

رزین اپوکسی را زمانی که عسل مانند قوام است بریزید.

رزین اپوکسی را به درستی ذخیره کنید تا ماندگاری آن را افزایش دهید.

ایمنی باید دغدغه اصلی شما باشد

رزین اپوکسی یک ماده شیمیایی است. ممکن است بر روی برچسب غیر سمی باشد که هنوز برای کودکان مناسب نیست. برای انجام پروژه های رزین اپوکسی خود، زمان و منطقه ای از خانه را انتخاب کنید که بچه ها اجازه نخواهند داشت. یک اتاق جداگانه با تهویه مناسب توصیه می شود. اما ممکن است همه اتاق یدکی برای ساختن وسایل DIY نداشته باشند. بنابراین ترجیح می دهید پروژه های رزین اپوکسی را زمانی که بچه ها در اطراف نیستند انجام دهید. از کار کردن در زیر نور خورشید اجتناب کنید زیرا می تواند نتیجه حاصله را زرد رنگ کند.

هنگام کار با رزین اپوکسی از ماسک و دستکش استفاده کنید

همانطور که رزین اپوکسی گرم می شود و ضخیم تر می شود ممکن است بخار ایجاد کند یا نکند. اما اگر اقدامات احتیاطی لازم انجام نشود، می تواند اثرات مضری برای سلامتی داشته باشد. بنابراین همیشه هنگام کار با رزین از ماسک استفاده کنید. یک ماسک جراحی ساده برای یک مبتدی خوب است. رزین اپوکسی می تواند واکنش های جدی پوستی مانند بثورات و اگزما داشته باشد. برای جلوگیری از تماس با پوست همیشه هنگام کار با رزین اپوکسی از دستکش لاتکس (دستکش سفید) یا نیتریل (دستکش آبی) استفاده کنید.

قبل از شروع هر پروژه جدید رزین اپوکسی برای طراحی تحقیق کنید

تحقیق و نهایی کردن طرح شما مهمترین مرحله کار با رزین های اپوکسی است. این مرحله را دست کم نگیرید، زیرا اثربخشی پروژه شما به همان اندازه که به نحوه ساخت آن بستگی دارد، به آنچه می‌سازید بستگی دارد. قبل از شروع یک پروژه DIY، ایده خوبی است که برای طراحی مناسب، زمان با کیفیتی را صرف جستجوی آنلاین در Google، YouTube یا Pinterest کنید. برخلاف سایر اشکال هنری، رزین اپوکسی به شما این آزادی را نمی دهد که در حین کار روی آن تغییرات ناگهانی در طراحی ایجاد کنید.

من یک یا دو روز را صرف نهایی کردن یک تم طرح و رنگ برای هنر دیواری جدیدم با رزین اپوکسی می کنم. همچنین، با توجه به موضوع، تصمیم می‌گیرم از شیشه خرد شده، کریستال یا پوسته استفاده کنم. این کار با رزین اپوکسی را آسان‌تر می‌کند زیرا من می‌دانم چه انتظاری دارم.

میز کاری خود را آماده کنید

هنگامی که تصویر واضحی در ذهن دارید، محل کار خود را آماده کنید. رزین اپوکسی بسیار روان است و حتی در کوچکترین منافذی می تواند راه خود را پیدا کند. میز و زمین را با روزنامه بپوشانید و آن را با یک ورق پلاستیکی شفاف ضخیم بپوشانید.

مبتدیان با ریخته گری قالب با رزین اپوکسی شروع می کنند

به عنوان یک مبتدی، قالب های پلاستیکی توصیه می شود. اما من شخصاً احساس می کنم از قالب های سیلیکونی برای ریخته گری رزین اپوکسی بهتر است استفاده‌شود. پس از پخت کامل اپوکسی به راحتی قالب گیری می شود و محصول نهایی براق است. بنابراین نیازی به افزودن یک لایه رزین اضافی برای براقیت یا استفاده از اسپری رزین براق سیلر ندارید. من از همان ابتدا که کار با اپوکسی را شروع کردم از قالب های سیلیکونی استفاده کردم. قالب‌های سیلیکونی در مقایسه با قالب‌های پلاستیکی کمی گران هستند، اما هنوز هم جیب‌پسند هستند. مطمئن شوید که قالب ها خشک و تمیز هستند. آب و رزین دوستان خوبی نیستند. یک سطح مرطوب می تواند بر روی رزین تأثیر منفی بگذارد.

مخلوط رزین و سخت کننده

تاکید می کنم دستورالعمل روی برچسب بطری رزین را مطالعه کنید. مخلوط کردن رزین (قسمت A) و هاردنر (قسمت B) در نسبت دقیق ذکرشده بسیار مهم است. اگر روی برچسب ۲:۱ نوشته شده است، باید ۲ قسمت رزین و ۱ قسمت هاردنر را مخلوط کنید. هنگام مخلوط کردن مخلوط، رزین و هاردنر را از کناره های لیوان پلاستیکی یکبار مصرف خراش دهید. برای ترکیب صحیح هر دو قسمت زمان بگذارید. اگر رزین و هاردنر آنطور که لازم است با هم مخلوط نشوند، نتیجه نهایی می تواند یک قطعه رزین اپوکسی چسبنده و پخته نشده باشد. مخلوط را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به آرامی هم بزنید. مخلوط کردن سریع می تواند منجر به تشکیل حباب های زیادی شود.

کلام آخر

آموزشگاه پیشگامان کارآفرین، وابسته به سازمان فنی و حرفه ای کشور، در زمره ی آموزشگاه های پیشرو در زمینه  توانمند سازی و خوداشتغالی جوانان عزیز می باشد. راه اندازی کسب و کاری به روز و بدون نیاز به سرمایه کلان، اعطای گواهی سازمان فنی حرفه ای پس از شرکت در دوره ها و آموزش کاملا عملی و کارگاهی از مزایای شرکت در این دوره ها می باشد.
برای آشنایی با دوره های کار با رزین می توانید با ما در ارتباط باشید.
همین امروز با ما تماس بگیرید:
+989364084035 – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸