نحوه جلوگیری از نشتی آب و تراکم رطوبت در حمام و سرویس بهداشتی

نشتی آب و تراکم رطوبت در حمام و سرویس های بهداشتی، به دیوارهای مجاور و طبقات زیرین آسیب می رساند.

حمام و سرویس های بهداشتی از لحاظ حفظ بهداشت و پاکیزگی در خانه از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این فضاها مستلزم روش های خاص نگهداری و تعمیر و مراقبت هستند.

از جمله مواردی که این مناطق از خانه را دچار آسیب می کند، نشتی آب و تراکم رطوبت و نشت آن به دیوارهای مجاور و طبقات زیرین می باشد.

رطوبت در نتیجه نگهداری و استفاده ی نامناسب از سرویس بهداشتی و حمام متراکم می شود، دلیل دوم عایق بندی نامناسب حرارتی و رطوبتی ساختمان، است. اگر عایق بندی حرارتی بصورت یکسان روی دیواره ها اعمال نشود، بخار آب موجود در هوا روی دیوارهای در اطراف قسمت های سرد دیوارها متراکم می شود و رطوبت بوجود می آید. رطوبت حاصل، درصورت نبود سیستم عایق بندی رطوبتی مناسب، به دیوارهای مجاور نشت میکند. با این حال، زمانی از مشکل آگاه خواهیم شد که دیر نشده است، یعنی زمانی که نشتی رخ داده است و لکه‌های کپک و قارچ‌زدگی قابل رویت میشوند.

از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، در اینجا ما شایع ترین علل ظهور تراکم رطوبت می پردازیم.

۱.  عایق بندی رطوبتی ضعیف در ساختمان ها

کاشی ها و کف پوش ها به خودی خود در برابر نفوذ آب، مقاوم هستند. برای ایجاد حمام و سرویس بهداشتی ایمن در برابر نشت آب، باید از اتصال یکپارچه ی کاشی ها به سطح زیری و بهم دیگر، اطمینان حاصل کرد، در عایق بندی رطوبتی سرویس های بهداشتی، توجه به عایق بندی زیرکاشی، آب راه، کف و  دیوار های حمام، دارای اهمیت می باشد. عایق های رطوبتی پلیمری به حالت مایع، به دلیل دوام و مقاومت بالا در برابر فشار آب، چسبندگی بالا به سطح، و اجرای سریع و آسان، از محبوبت فراوانی برخوردار هستند.

۲. عایق حرارتی خارجی ضعیف در ساختمانها 

سازه های فلزی و بتنی یا پنجره های آلومینیومی گرما را منتقل کرده و باعث هدر رفت حرارتی شده و در نتیجه بخار آب موجود در نواحی مرطوب خانه، متراکم می شود.

۳. تهویه ی نامناسب

عدم وجود تهویه ی مناسب در سرویس های بهداشتی و حمام، باعث جمع شدن رطوبت و رشد و تکثیر قارچ و کپک می گردد.

۴. برخی از فعالیت های روزانه

آویزان کردن لباس ها برای خشک‌شدن در داخل حمام یا دوش گرفتن با آب بسیار داغ برای مدت طولانی می تواند باعث ایجاد رطوبت روی دیوارها شود.

راه حل مشکل نشتی آب در سرویس های بهداشتی:

استفاده از عایق بندی و زیرسازی اصولی در ساختمان، که از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری کند. در حین اجرا به تاسیسات الکترونیکی و لوله کشی ساختمان، آسیب نزند، انتخابی ایده آل می باشد. در بسیاری موارد انتخاب روشی برای تعمیر و بازسازی مشکل نشتی بسیار دشوار می باشد.

روش اجرایی عایق های رطوبتی مایع مشابه رنگکاری بوده و پس از خشک شدن، یک غشای الاستیک با قابلیت آببندی عالی تشکیل میدهند. با استفاده از برس، غلتک یا تفنگ اسپری قابل اجرا می باشد. در بسیاری از موارد از صرف هزینه های اضافی جهت جداسازی عایق های اعمالی پیشین و کاشی کاری ها، جلوگیری می کنند. فناوری نوین مورد استفاده در این نوع آب بندی، خاصیت ضد قارچ و ضدکپک زدگی به آن اضافه کرده است.

بیشتر بخوانید:

هزینه عایق بندی رطوبتی و مشاهده قیمت های روز بازار

نکات ضروری در آب بندی حمام و سرویس های بهداشتی

شرکت دانش بنیان مبتکران ماندانا پلیمر دارای طیف گسترده ای از محصولات و سیستم های مناسب برای عایق کاری موفق می باشد. مشاوران و کارشناسان ما، با تجربه ی بالا و حضوری بالغ بر دو دهه در زمینه عایق سازی ساختمانهای تجاری، صنعتی و مسکونی، آماده مشاوره و همکاری با شما هستند.

همین امروز با ما تماس بگیرید:
۰۹۳۹۰۵۲۸۰۶۱ – ۰۴۱۳۳۲۵۴۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸