چسب ماستیک

ماستیک چیست و کجا استفاده می شود سوالات مهمی است که باید در مورد مصالح مورد استفاده در معماری ساختمان پاسخ داده شود. ماستیک که نوعی ماده پرکننده است،به در کنار هم قرار گرفتن مواد مختلف مانند بتن، چوب، فلز و شیشه کمک کرده و به محکم و غیر قابل نفوذ بودن اتصالات کمک می کند.

به عنوان شرکت مبتکران ماندانا پلیمر، متخصص مواد شیمیایی ساختمان، در مقاله ای که برای شما آماده کرده ایم، به این سوال پاسخ خواهیم داد که ماستیک چیست که استحکام سازه را با تمام جزئیات افزایش می دهد.

 

ماستیک چیست؟

 

این سوال که ماستیک چیست را می توان به عنوان پرکننده ای که برای آب بندی یا پرکردن شکاف های بین مصالح ساختمانی استفاده می شود تا از ورود مایعات، هوا و آفات جلوگیری کرد، پاسخ داد. ماستیک در ساخت و ساز به عنوان چسب و درزگیر کاربرد فراوانی دارد.

 

این ماده وظیفه دارد بی نظمی هایی را که ممکن است بین دو سطح ایجاد شود با جداسازی محل اتصال مواد همسان یا متفاوت پر کند. ماستیک ها همچنین می توانند ترک های سطوحی مانند بتن، فایبرگلاس و سایر مصالح ساختمانی سخت را پر کنند. همچنین می توان از آن در فضای باز استفاده کرد زیرا در برابر آب، گرما و اشعه ماوراء بنفش مقاوم است.

 

پرکننده های ماستیک برای هر ماده ای مناسب هستند اما معمولاً در بتن، آلومینیوم، شیشه، چوب، فولاد و سنگ مرمر استفاده می شوند. معمولاً به شکل مایع غلیظ یا به صورت خمیر در دسترس است و با تفنگ درزبندی فشرده می شود. ماستیک ها را نیز می توان با ماله زد یا قبل از مونتاژ روی محل قرار داد تا به طور طبیعی تحت فشار شکل حفره ای به خود بگیرد.

 

انواع ماستیک چیست؟

به این سوال پاسخ دادیم که ماستیک چیست اما انواع ماستیک چیست؟ مهندسان عمران، معماران و یا بسیاری از افراد شاغل در صنعت ساختمان  بدون شک با پاسخ این سوال که ماستیک چیست یا انواع ماستیک آشنا هستند. از سوی دیگر، پاسخ به این سوال برای تازه واردان این بخش بسیار مهم است.

 

انواع مختلفی از ماستیک توسط برندهای مختلف در صنعت ساختمان تولید و استفاده می شود. علاوه بر این، هر محصول مزایا و معایب خود را دارد. به همین دلیل، انتخاب مناسب ترین محصول ماستیک برای نیازهای خود برای جلوگیری از اثرات منفی که ممکن است پس از آن رخ دهد، مهم است.

 

انواع مختلفی از ماستیک توسط برندهای مختلف در صنعت ساختمان تولید و استفاده می شود. علاوه بر این، هر محصول مزایا و معایب خود را دارد. به همین دلیل، انتخاب مناسب ترین محصول ماستیک برای نیازهای خود برای جلوگیری از اثرات منفی که ممکن است پس از آن رخ دهد، مهم است.

  1. ماستیک های پلی اورتان

اگر به دنبال یک ماستیک دو جزئی جامد هستید که تقریباً به هر چیزی بچسبد، ماستیک مبتنی بر پلی اورتان ممکن است بهترین گزینه باشد. این نوع ماستیک اتصالات بادوامی را بین مواد و اتصالات واشر ایجاد می کند تا از مخلوط شدن مایعات و سایر مواد با یکدیگر جلوگیری کند. آنها همچنین در برابر سایش و رطوبت مقاوم هستند و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر درزگیرهای آب بندی دارند.

 

ماستیک پلی اورتان به ندرت قابل رنگ آمیزی است، اما معمولاً در رنگ های رنگی مانند خاکستری، سیاه یا سفید برای ترکیب با بتن و کف تولید می شود. می توان از آن در مخازن آب آشامیدنی استفاده کرد. چسب اپوکسی دوجزیی ماناپوکسی یکی از محصولات شرکت ماندانا پلیمر، ماستیک پرکننده درز دو جزئی بر پایه پلی اورتان است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواد عایق رطوبتی، نوع دیگری از مصالح ساختمانی که در آن از پلی اورتان استفاده می شود، می توانید نگاهی به بخش محصولات بیندازید.

 

۲.  ماستیک های اکریلیک

ماستیک های اکریلیک دوستدار طبیعت هستند و می توان آنها را رنگ کرد. با این حال، نباید در مناطقی که اغلب در معرض آب هستند استفاده شود. توانایی آن در ارائه هماهنگی رنگ به راحتی قابل تشخیص است و مناطق تحت تأثیر آب و هوا آن را مفید می کند. با این حال، ماستیک های اکریلیک به اندازه دیگران انعطاف پذیر نیستند، بنابراین جابجایی آنها می تواند به مرور زمان باعث ایجاد ترک می شود.

 

۳.  ماستیک قیر

ماستیک قیر یک پرکننده تک جزئی و الاستیک حاوی حلال های پایه قیر است. از آن در اصلاح کاری در ساخت و ساز، آب بندی، اتصال و فرآیندهایی که نیاز به اصلاح سریع دارند استفاده می شود. می توان آن را روی سطوح مرطوب اعمال کرد و رنگ کرد.

 

  1. ماستیک های سیلیکونی

ماستیک سیلیکونی یک نوع ماستیک ایده آل است. خاصیت ارتجاعی خود را برای مدت طولانی حفظ می کند و در برابر آب بسیار مقاوم است. آنها همچنین تمایل دارند کمتر از سایر درزگیرها جمع شوند و تقریباً به هر ماده ای می چسبند. شرایطی مانند کپک زدن، زنگ زدگی یا دمیدن مایع و هوا در ماستیک های سیلیکونی دیده نمی شود.

 

  1. ماستیک های پلی سولفید

ماستیک پلی سولفید حاوی ترکیبات آلی  بیشتری نسبت به سایر انواع ماستیک است. اکثر ماستیک های پلی سولفیدی رنگ را به خوبی حمل نمی کنند. با این حال، آنها در طول زمان استفاده بسیار انعطاف پذیر هستند و حتی می توانند در زیر آب نیز استفاده شوند. بعلاوه به دلیل مقاومت شیمیایی در بسیاری از مناطق قابل استفاده است. این همچنین آنها را به گزینه ای عالی برای نشتی های فعال که نیاز به تعمیر فوری دارند تبدیل می کند. برخی از فیلرهای ماستیک پلی سولفید می توانند تا 20 سال عمر کنند.

 

  1. ماستیک هیبرید

ماستیک های هیبریدی بهترین کیفیت پلی اورتان و سیلیکون را ترکیب می کنند. بی بو و دوستدار طبیعت است. چسبندگی مصالح ساختمانی سنگین را بدون نیاز به تثبیت فراهم می کند. همچنین می توان از آن مانند پلی سولفید در زیر آب استفاده کرد و قدرت چسبندگی بالایی دارد. ماستیک های ترکیبی را می توان رنگ کرد.

 

صورت مزایای استفاده از چسب ماستیک

قابلیت اجرا با ضخامت بالا

دارای ظاهری صاف و یکدست

قابل استفاده در محل‌های متحرک مانند کنار درب‌ها

عدم ایجاد خوردگی در این محصول و طول عمر بالا

قابلیت استفاده بر روی هر نوع سطحی

قابلیت استفاده در محیط‌های که دارای دمای بالا یا پایین

استفاده در فضای بیرون مانند نمای ساختمان یا آب‌بندی ناودان آب

عدم تاثیرگذاری نور خورشید بر این چسب و قابل استفاده در محیط‌های در معرض نور

قابلیت تحمل فشارهای مداوم و سنگین

 

ماستیک کجا استفاده می شود؟

مناطق استفاده از ماستیک ها بسیار گسترده است. ماستیک عمدتاً به عنوان پرکننده درز، پرکننده و اتصال عناصر ساختمانی مانند نازک کاری فلز و شیشه، کاشی، پی وی سی استفاده می شود. سایر مناطق استفاده به شرح زیر است:

به دلیل مقاومت در برابر آب و هوا، در هنگام نصب پنجره و در، ماستیک می تواند اطراف یک دهانه ناهموار را پر کند تا یک لایه هوابند ایجاد کند که باعث می شود خانه احساس راحتی و امنیت بیشتری داشته باشد.

 

در اتصالات بتن،

اتصالات بتن کارخانه، اتصالات فرودگاهی و بندری،

می توان از آن برای ایجاد اتصالات بین چوب قاب بندی و پایه های بتنی استفاده کرد.

همچنین از ماستیک ها در ترک های دیوارها و روسازی های بتنی و در شکاف های اطراف آستانه داخل خانه استفاده می شود.

لبه های کابین دوش، وان حمام و سینک را می توان با ماستیک برای آب بندی پر کرد.

ماستیک را می توان در هر جایی که شکاف هایی وجود دارد که آب، هوا یا حشرات از آن عبور می کنند استفاده کرد.

ماستیک همچنین می تواند برای چسباندن پانل های تخته سه لا، کاشی های سقف، دیوار و کف ترجیح داده شود.

 

در این مقاله به این سوال که ماستیک چیست پاسخ دادیم و در مورد انواع ماستیک اطلاعاتی دادیم. علاوه بر این، مناطق استفاده ایده آل از انواع ماستیک را فهرست کرده ایم.

در آخر اضافه کنیم که شرکت ماندانا پلیمر محصولات چسب ماناپوکسی(ماستیک) و پرکننده درزی را ارائه می دهد که حاوی چسب ها و پرکننده های مناسب برای هر سطحی است. همه ماستیک های ماندانا پلیمر دارای عملکرد آب بندی، کشسانی و مقاومت شیمیایی بالا هستند. شما می توانید تمام این محصولات در وب سایت ما بیابید.

همچنین برای آشنایی با انواع چسب ساختمانی می توانید مقاله ما با نام چسب ساختمانی چیست و انواع چسب ساختمانی را مطالعه کنید!

منبع: https://www.baumerk.com/