چرا سازه بتنی پشت بام و استخر، نیاز به آب بندی و ایزولاسیون دارد؟

بیشتر مردم فکر میکنند اگر از بتن با کیفیت بالا استفاده کنند دیگر نیازی به آب بندی بتنی آن ندارند. نظر شما در این باره چیست؟

ساختار بتن چیست؟

اول کمی درباره ساختار بتن صحبت میکنیم. بتن، از سنگدانه، آب و سیمان تشکیل بافته‌است و با توجه به مواردی که به آنها اشاره کردیم، نکته جالب توجهی به چشم می خورد و آن، متخلخل و نفوذ پذیر بودن سطح بتن است!!!

بله درست است. ماده ای به استحکام و دوام بتن که در ساخت ساختمان ها، راه ها، استخرها، تونل ها و سازه های عظیم بکار میرود، متخلخل و نفوذ پذیر است. پس آب، مواد شیمیایی و رطوبت و ذرات موجود در هوا، می توانند وارد آن شده و تغییرات و حتی تخریباتی در ساختار بتن داده و در نتیجه باعث نشت آب و رطوبت در ساختمان شود.

میزان تخلخل در بافت بتن به میزان سوراخ ها و منافذ باقی مانده در بتن برمیگردد و به عنوان درصدی از حجم کل تعریف میشود. نفوذ پذیری به میزان ارتباط منافذ مرتبط است و هم نفوذ پذیری. در کل نفوذ پذیری و تخلخل درست در دست هم باعث نفوذ موادشیمیایی، آب، رطوبت، اکسیژن و … به داخل بتن می گردد.

پس از بتن با کیفیت استفاده کنیم؟؟

بله استفاده از بتن باکیفیت که تمام مراحل و مواد آن استاندارد و با اصول علمی پیش رفته‌باشد ضروری است اما، حتی بتن های ذاتاً با دوام و مستحکم، نیاز به آب بندی، عایق بندی و ایزولاسیون دارند.

آب بندی به روش اعمال پوشش سطحی:

عوامل محافظ سطحی، سطح بتن را از ورود عوامل مزاحمی چون یون کلرید، دی اکسید کربن و آب، محافظت می نماید و باعث افزایش دوام و طول عمر ساختمان و سازه می گردد.

عایق یا پوشش سطحی بتن، چه خاصیتی دارند؟

عایق رطوبتی ایده آل، دارای خواصی چون آبگریز بودن، پرکننده بودن دارند و برخی دیگر اندوده ها هستند.

اگر از بتن محافظت نکنیم چه می شود؟

درصورت عدم استفاده از مواد ضدآب و پوشش‌های سطحی، افزایش هزینه‌های اولیه هزینه نگهداری اجتناب ناپذیر، جایگزین برای استفاده از پوشش‌ها خواهد شد که ممکن است به مراتب بیشتر از هزینه عایقپبندی بتن باشد.

پس به این نتیجه می رسیم که بهتراست سطح بتنی خود را، آب بندی کنیم.

کلام آخر

مجتمع صنعتی مبتکران ماندانا پلیمردارای طیف گسترده ای از محصولات و سیستم های مناسب برای عایق کاری موفق می باشد. مشاوران و کارشناسان ما، با تجربه ی بالا و حضوری بالغ بر دو دهه در زمینه عایق سازی ساختمانهای تجاری، صنعتی و مسکونی، آماده مشاوره و همکاری با شما هستند.

همین امروز با ما تماس بگیرید:
+989390528061 – +98 41 332 540 05 – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸

مقالات مرتبط:

تاثیر عایق رطوبتی در آب بندی بتن