تاثیر عایق رطوبتی در آب بندی بتن

تاثیر عایق رطوبتی در آب بندی بتن

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که در همه چیز از زیرزمین‌ها و پی‌های مسکونی گرفته تا تونل ها و تصفیه خانه‌ها استفاده میشود. بتن یک ماده متخلخل است که آن را بسیار مستعد آسیب و زوال ناشی از نفوذ آب و مواد شیمیایی میکند. به همین علت تقریباً در تمام پروژه‌های بتنی تجاری و مسکونی نوعی سیستم عایق رطوبتی برای آب بندی بتن مشخص میشود.

به طور سنتی، پیمانکاران از یک پوشش اسپری یا یک غشای ورق لایه بردار و چسبنده استفاده میکنند تا رطوبت را پس از ساخت سازه بتنی حفظ کنند. با این حال، پوشش‌ها و غشاها می‌توانند در حین پر کردن پاره یا آسیب ببینند، ممکن است در طول زمان لایه‌پوش شوند، تجزیه شوند یا خراب شوند.

به جای تکیه بر غشاهای نصب‌شده پس از ریختن، تعداد فزاینده ای از مالکان و پیمانکاران به عایق رطوبتی یکپارچه روی می آورند تا بتن را در برابر رطوبت غیرقابل نفوذ کنند. عایق رطوبتی یکپارچه از افزودنی های شیمیایی استفاده میکند، معمولاً یک پودر خشک یا مایعی که در کارخانه بچ یا محل کار به مخلوط بتن اضافه میشود. برخی از اشکال عایق رطوبتی یکپارچه حتی ترک‌های جزئی را خود ترمیم میکنند.

مزایا

عایق رطوبتی یکپارچه نسبت به پوشش ها و غشاها مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال، عایق رطوبتی یکپارچه نمی تواند در حین پر کردن پاره شود یا آسیب ببیند و لایه لایه، تجزیه یا فرسوده نمیشود.

«با اعمال عایق رطوبتی یکپارچه، پیمانکاران می‌توانند هزینه‌های تعمیر و نگهداری را برای کل عمر سازه بتنی حذف یا به طور جدی کاهش دهند.

از آنجا که عایق رطوبتی یکپارچه چنین محافظت کامل و طولانی مدتی را ارائه می دهد، به ویژه در محیط های بسیار خورنده مانند پل ها و تونل ها بسار مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق رطوبتی یکپارچه برای پروژه هایی با شکل های هندسی پیچیده مانند پی های عمیق و تونل های حفاری که در آن مواد عایق را می توان در فرآیند بچینگ بتن گنجاند بسیار مفید است. همچنین برای طرح‌های پیچیده که در آن‌ها اعمال ورق‌ها دشوار است، مفید است.

کوین یورز می‌گوید: «بزرگ‌ترین مزیت‌های عایق رطوبتی مایع، توانایی خود آب‌بندی، عدم وجود درز، هزینه کلی پایین و این واقعیت است که به دلیل شرایط نامناسب سایت، عملکرد ضعیف غشاء یا آسیب‌دیدگی محل کار به خطر نمی‌افتند.» یورز معاون عملیات در کرایتون اینترنشنال، سازنده کانادایی عایق رطوبتی کریستالی یکپارچه است.

 

قیمت عایق بندی

با وجود تمام این مزایا، عایق رطوبتی یکپارچه به طرز شگفت انگیزی مقرون به صرفه است. در واقع، آنقدر در زمان و هزینه در فرآیند ساخت و ساز صرفه‌جویی میشود که غیر معمول نیست که باعث صرفه‌جویی چندماهه در پروژه شود.

به عنوان مثال، عایق رطوبتی یکپارچه در  «Theatre on the Bay» سنگاپور، یک مرکز هنرهای نمایشی که تحت فشار هیدرواستاتیک قابل‌توجهی قرار می‌گیرد و محیط دریایی سخت قرار می‌گیرد، استفاده شد.

عایق رطوبتی پلیمری به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر فشار هیدرواستاتیک و محافظت از فولاد تقویت کننده در برابر خوردگی، جایگزین سیستم‌های قدیمی و  اولیه شد و درعین حال باعث تسریع در پروژه ساخت و ساز و صرفه جویی بیش از دو ماهه پیمانکار شد.

یورز، در کریتون، توضیح می دهد: «هیچ مشکلی در مورد نحوه کار وجود ندارد و اجرای آن آسان است.

مزایای دیگری نیز در استفاده از عایق های رطوبتی پلیمری وجود دارد. به عنوان مثال، محصولات عایق رطوبتی یکپارچه را می توان تقریباً در هر آب و هوایی اعمال کرد. محدودیت های دما کمی وجود دارد. اگر دما برای ریختن‌بتن مناسب باشد، می توان عایق رطوبتی یکپارچه را نصب کرد. مهمتر از همه، باعث صرفه جویی در زمان و هزینه یک فرآیند ضد آب جداگانه می شود.

در نهایت، تقریباً تمام محصولات عایق بندی پلیمری را می توان ‘سبز’ در نظر گرفت. هیچ گاز زدایی، VOC، هیچ ماده شیمیایی در خاک وجود ندارد. به راحتی می توان آن را همراه با بقیه بتن بازیافت کرد.

طرز اجرای عایق رطوبتی مایع

محصولات عایق رطوبتی یلیمری با ده ها یا چند نام تجاری مختلف به بازار عرضه می شوند. در حالی که ترکیب شیمیایی هر کدام کمی متفاوت است.

 

برخلاف روش های عایقبندی سنتی، محصولات کریستالی آنقدر ایمن هستند که برای استفاده در مخازنی که آب آشامیدنی را در خود نگه میدارند، تایید شده‌اند.

 

عایق رطوبتی پلیمری  بسیار بادوام است و در آزمایشات آزمایشگاهی تا ۲۰۰ psi مقاومت کرده است. این ۴۶۰ فوت فشار هیدرواستاتیک است.

عایق رطوبتی پلیمری یا مایع، بیش از سی سال است که در سراسر جهان استفاده می شود. این عایق‌ها  مخلوطی مایع  شکل هستند و خطر کلوخه‌شدن را کاملاً از بین میبرد و توزیع یکنواخت عایق رطوبتی را در سراسر بتن تضمین میکند، مطالبی که  ذکر شد، گویای تاثیر عایق رطوبتی در آب بندی بتن می باشد که اهمیت بسزایی دارد.

کلام آخر

مجتمع صنعتی مبتکران ماندانا پلیمردارای طیف گسترده ای از محصولات و سیستم های مناسب برای عایقکاری موفق میباشد. مشاوران و کارشناسان ما، با تجربه ی بالا و حضوری بالغ بر دو دهه در زمینه عایق‌سازی ساختمانهای تجاری ، صنعتی و مسکونی ، آماده مشاوره و همکاری با شما هستند.

همین امروز با ما تماس بگیرید:
+989390528061 – +98 41 332 540 05 – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸