عایق رطوبتی چیست ؟ انواع عایق رطوبتی ؟

عایق رطوبتی چیست؟ اگرچه پاسخ به این سوال که عایق‌های رطوبتی چیست را اهالی بخش ساختمان می‌دانند، اما بسیاری از مردم دقیقاً نمی‌دانند که در چه منطقه‌ای باید از کدام ماده استفاده شود. مواد عایق رطوبتی که یکی از مهمترین عناصر یک پروژه ساختمانی هستند، دوام بسیاری از سطوح مختلف را در ساخت و ساز افزایش می دهند.

ما به عنوان متخصص مواد شیمیایی ساختمانی ماندانا پلیمر به این سوال پاسخ خواهیم داد که محتوای مواد عایق رطوبتی چیست.

 عایق رطوبتی ساختمان چیست؟

قبل از اینکه توضیح دهیم مواد عایق رطوبتی چیست، لازم است مفهوم عایق رطوبتی را توضیح دهیم. عایق رطوبتی فرآیندی است که در آن یک جسم یا سازه، ضد آب یا مقاوم در برابر آب می شود. 

در ساختمان ها، عایق رطوبتی مانعی برای جلوگیری از عبور آب بر روی سطوحی که تماس زیادی با آب دارند مانند پی، سقف و دیوارها ایجاد می کند. به طور خلاصه، عایق رطوبتی یک اقدام محافظتی است که سطح را در برابر آب مقاوم می کند و از نفوذ مایعات به سطوح نامطلوب تحت نیروهای خارجی مانند فشار هیدرواستاتیک  و مویینگی جلوگیری می کند.

تفاوت محصولات مختلف عایق رطوبتی در بازار چیست؟ هر یک از این محصولات دارای حوزه های مختلف استفاده هستند. در صورت عدم اجرای صحیح مواد عایق رطوبتی بر روی سطوح، مشکلاتی پیش می آید که ممکن هست  دوام سازه را نیز کاهش دهد. به همین دلیل، استفاده از مواد عایق مناسب برای سطوحی که در تماس زیاد با آب هستند، ضروری است.

مواد ضد آب بر پایه سیمان:

عایق رطوبتی بر پایه سیمان ساده ترین روش زیرسازی  مورد استفاده در پروژه های ساختمانی است. این روش عموماً در فضاهایی که داخل ساختمان هستند و تماس بالایی با آب دارند مانند سرویس بهداشتی و حمام به عنوان زیرساز قبل از عایقکاری پلیمری استفاده می شود.

این روش عموماً در مناطقی که در معرض فشار زیادی هستند و سازه دچار ترک و درز باشد مانند استخرها و مخازن آب و در مکان های مرطوب در معرض آب مانند تراس ها، حمام ها و زیرزمین ها استفاده می شود. زیرساز  پایه سیمانی به تنهایی نمی تواند به عنوان عایق استفاده شود و در معرض هوا و  نور خورشید قرار بگیرد دچار ترک می شود.

مواد پلیمری ضد آب مایع:

یکی دیگر از روش های عایق رطوبتی که اغلب ترجیح داده می شود، مواد پلیمری ضد آب مایع است. روش عایقکاری رطوبتی مایع با مواد پلیمری از یک پوشش پرایمر و عایق رنگ پلیمری در دو یا سه لایه استفاده می شود که توسط اسپری، غلتکی یا ماله و  قلم اعمال می شود. عایق پلیمری انعطاف پذیری بیشتری نسبت به انواع زیرسازهای  مبتنی بر سیمان دارد. به همین دلیل امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. دوام پوشش ضد آب بستگی به نوع پلیمری دارد که سازنده در ساخت عایق رطوبتی مایع استفاده می کند.

عایق رطوبتی مایع الاستیک به دلیل محافظت عالی در برابر آب و رطوبت و وجود حالت ارتجاعی و انعطاف پذیر در بین انواع عایق ها به عنوان یک انتخاب قابل اعتماد جا گرفته است.

عایق رطوبتی ایزوپل را که یک عایق رطوبتی پلیمری  مایع است را میتوانید از شرکت ماندانا پلیمر تهیه کنید. 

 

مواد ضد آب قیری مایع:

پوشش قیری مایع نوعی پوشش است که برای عایق رطوبتی و پوشش محافظ انعطاف پذیر مطابق با فرمول و درجه پلیمریزاسیون آن استفاده می شود. انعطاف پذیری و محافظت آن در برابر آب می تواند تحت تأثیر کیفیت درجه پلیمر و همچنین الیافی که از آن تولید می شود، باشد.

روسازی قیری مایع را روسازی آسفالتی نیز می نامند. متداول ترین کاربردهای پوشش های مایع قیری شامل نواحی زیر کف است از جمله  در سطوحی بتنی. عایق های پایه قیری هم همانند زیرساز و عایق های پایه سیمانی به تنهایی نمیتوانند به عنوان عایق عمل نمایند. 

پوشش قیر مایع با استفاده از مواد پایه لاستیکی قیر ساخته شده و در کلیه سطوح افقی و عمودی کاربرد دارد. برای عایق کاری خارجی مناطقی مانند پی، زیرزمین ها و زیرزمین ها و برای ایزوله کردن مناطق بسته در داخل خانه مانند حمام، آشپزخانه و توالت ترجیح داده می شود.

 

عایق رطوبتی ایزوگام:

ایزوگام یک نوع عایق رطوبتی پیش‌ساخته است. این محصول دارای دو لایه از تیشو الیاف شیشه و پلی‌استر است که توسط قیر تقویت شده با پلیمرها پوشیده می‌شودایزوگام به منظور آب‌بندی قسمت‌های مختلف سازه‌های ساختمانی و تأسیساتی به کار گرفته می‌شود. این عایق رطوبتی با حرارت بسیار به سقف و قسمت‌های دیگر ساختمان از جمله سرویس‌های بهداشتی، پشت بام، دیوارها و چسبانده می‌شود تا از نفوذ آب و رطوبت به درون لایه‌های سقف و داخل ساختمان جلوگیری کند. ایزوگام به دلیل سبکی و مقاومت بالایی، کاربردهای مختلفی دارد و می‌توان آن را برای عایق‌کاری پشت بام‌ها، پی‌ساختمان‌ها، ایرانیت، تونل‌ها، استخرها، سدها، مخازن آب، کانال‌های آبیاری، پل‌های هوایی، پارکینگ‌های طبقاتی، سرویس‌های بهداشتی و حمام، تونل‌ها، باند فرودگاه، لوله‌های آب، گاز و نفت، مرغداری‌ها و دامداری‌ها استفاده کرد. عمر ایزوگام به‌طور میانگین حدود ۱۵ سال است

 

مواد ضد آب مایع پلی اورتان:

روش عایق رطوبتی مایع پلی یورتان برای قسمت سقف مسطح استفاده می شود و عایق سقف را در برابر عوامل خارجی محافظت می کند. غشای مایع پلی اورتان انعطاف پذیر بوده و  به گونه ای طراحی شده اند که تحت تأثیر عوامل خارجی قرار نگیرند.

قبل از استفاده از پلی اورتان، باید در نظر داشت که آنها به خلل و فرج حساس هستند. به همین دلیل لازم است قبل از اجرا زیرسازی کامل انجام گیرد تا از پوسته شدن یا شل شدن عایق جلوگیری شود.

مواد ضد آب مایع ایزوپل که در کاتالوگ محصولات ماندانا پلیمر گنجانده شده است، به عنوان  عایق رطوبتی مورد نیاز در سطوح خارجی مانند بالکن، تراس و پشت بام و روف گاردن و استخرو ابنما قابل استفاده می باشد.

 

سهم مواد عایق رطوبتی در دوام ساختمان

برای اینکه پاسخ درستی به این سوال بدهیم که چرا به مواد عایق رطوبتی نیاز است، باید دلیل این نیاز را پیدا کنیم. اگر عایقکاری مناسبی انجام نشود، هر ساختمانی با مشکلات عدیده ای در دوام مواجه خواهد بود. به این ترتیب عوامل طبیعی مانند هوا، آب، باد و رطوبت بر دوام ساختمان تأثیرگذار  خواهد بود.

اگر ساختمان در برابر رطوبت ناشی از عوامل خارجی محافظت نشود، ممکن است با مشکلاتی مانند خرابی یا آسیب به سطوح مختلف، از پی تا سطوح بیرونی ساختمان ، مواجه شود.

عایقکاری رطوبتی فرآیندی است که برای جلوگیری از تاثیر رطوبت به یک سازه طراحی شده است. اصولا بایستی  اقدامات عایقکاری اساسی  به ساختمان اضافه شود تا کنترل رطوبت در طول ساخت و ساز فراهم گردد و پس از ساخت سازه از مواد عایق رطوبتی  استفاده می شود تا هر گونه مشکلی که ممکن است با آن مواجه شود برطرف شود.

برای رفع نیاز عایق کاری در پروژه ساختمانی خود می توانید عایق رطوبتی پلیمری ایزوپل از محصولات ماندانا پلیمر را بررسی و اولین قدم برای دستیابی به سازه ای بادوام  را بردارید. برای رفع مشکل نشتی می توانید با کارشناسان ماندانا پلیمرتماس بگیرید 

منبع ها: www.baumerk.com