جلوگیری از رطوبت دیوار

فاجعه رطوبت دیوار:آیا دیوار شما در خطر است؟

رطوبت در دیوارها مشکل بسیار رایجی است که بسیاری از صاحبان خانه های مستقل در هنگام باران های موسمی با آن مواجه می شوند. مراقبت از آن قبل از شروع باران های موسمی بسیار حیاتی است. اگر از آن جلوگیری نشود، نشت در دیوارها شروع می شود. رطوبت باعث ایجاد مشکلات متعددی در خانه می شود مانند نشتی، کنده شدن رنگ، ترک خوردگی و غیره. اگر به درستی با آن برخورد نشود، کپک ها و قارچ های تشکیل دهنده آن می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. همچنین رطوبت می تواند به ساختار خانه شما آسیب برساند. به همین دلیل جلوگیری از آن مهم است.

این وبلاگ شما را با نکاتی در مورد رطوبت دیوار آشنا می کند و اینکه چگونه می توانید دیوارهای خود را درمقابل رطوبت حفظ کنید و از سلامت خود و خانه خود در برابر مشکلاتی که به همراه دارد محافظت کنید.

انواع رطوبت

3 نوع رطوبت در دیوارها وجود دارد:

-رطوبت نافذ

-رطوبت بالا رونده

-رطوبت متراکم

یایید این انواع را با جزئیات درک کنیم.

 

  1. رطوبت نافذ

تراوش آب از دیوارها همان چیزی است که منجر به رطوبت نافذ می شود.

علل

آب ممکن است به دلایل مختلفی وارد دیوارها شود، از جمله:

-ناودان های باران سقف شما ممکن است شکسته یا مسدود شده باشد.

-آجرها توانایی خود را برای مقاومت در برابر آب و هوا از دست می دهند

-فشارمنفی

-آجرهای شکسته

-ترک دیوارهای خارجی

-شکاف قاب پنجره و در

-لوله های چکه کننده

-کاشی های سقف شکسته 

 

راه حل ها

شما باید دلایل رطوبت را شناسایی کنید و برای از بین بردن آن به هر یک به طور جداگانه رسیدگی کنید:

-ناودان های آسیب دیده را با استفاده از چسب های ضدآب تعمیر و تمیز کنید.

-مشکل فشارمنفی را با استفاده از عایق های رطوبتی پلیمری حل کنید.

-هر گونه کاشی سقف آسیب دیده را با استفاده از چسب ماناپوکسی تعمیر کنید.

-دیوارها و چهارچوب درها و پنجره ها را با استفاده از چسب های مقاوم وصله کنید.

-لوله هایی که نشتی دارند را با استفاده از چسب های ضدآب تعمیر کنید.

-آجرهای متخلخل را با مواد ضد آب جایگزین کنید یا روی آنها را عایق کنید.

 

رطوبت بالارونده

علل

آب از زمین در نتیجه عمل مویرگی به داخل خانه بالا می رود و باعث افزایش رطوبت می شود. مشکلات سازه ای ساختمان، به ویژه با پوشش ضد رطوبت.

 لایه ضد رطوبت یک لایه ضد آب است که در دیوار ساختمان نزدیک به زمین نصب می شود تا از افزایش رطوبت جلوگیری کند. این معمولاً یک نوار افقی است که در دیوار حداقل 15 سانتی متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده است و از نمد پلاستیکی یا قیر ساخته شده است.

 برای محافظت از خانه در برابر افزایش آب زیرزمینی، یک ورق ضد آب به نام عایق ضد رطوبت در زیر کف بتنی قرار می گیرد. افزایش رطوبت زمانی اتفاق می افتد که مسیر ضد رطوبت به درستی کار نمی کنند. احتمالاً عایق مقاومی وجود ندارد.

 

راه حل ها

برای رفع رطوبت بالارونده، احتمالاً به یک متخصص نیاز دارید.

 

ابتدا مطمئن شوید که خانه شما دارای یک عایق پوششی ضد رطوبت است. برای اطلاعات دقیق باید با یک متخصص مشورت کنید.

 سطح بالای زمین نیز مشکل ساز خواهد بود زیرا آب می تواند از طریق زمین به دیوارها نفوذ کند. مسیر عایق ضد رطوبت باید 15 سانتی متر بالاتر از سطح زمین باشد. با این حال، اگر سطح زمین بیش از حد بالا باشد، باید خاک اطراف دیوار مرطوب بیرونی دیوار را تا سطحی پایین‌تر از مسیر حفروعایقکاری کنید. برای محافظت از دیوار در برابر رطوبت، می توانید آن را عایق پلیمری ایزوپل یا چسب های ضدآب ماناپوکسی درزگیری کنید.

 

رطوبت متراکم

علل

رطوبت موجود در هوا روی دیوارها متراکم می شود و در نتیجه رطوبت میعان ایجاد می شود. هنگامی که هوای گرم و مرطوب با سطح سردی مانند دیوارها تماس پیدا می کند، هوا نمی تواند رطوبت را در خود نگه دارد که در نتیجه قطرات آب ظاهر می شود و کپک روی دیوارها رشد می کند.

فقدان تهویه، سطوح سرد، و گرمایش مرکزی ناکافی،فشارمنفی همگی به تراکم کمک می کنند.

 

راه حل ها

تراکم را می توان به راحتی مدیریت کرد:

-استفاده ازشیشه دوجداره.

-حل کردن مشکل فشارمنفی دیوار و یا سقف. 

-استفاده ازعایق های رطوبتی پلیمری.

-باز کردن پنجره ها و افزودن دریچه های هوا و فن ها باعث بهبود تهویه می شود.

-پنجره ها و نواحی آسیب دیده را با یک پارچه پاک کنید و سپس با اسفتاده از عایق یا چسب ضدرطوبت تعمیرکنید.

 

چه چیزی باعث نشت در دیوارها می شود؟

 

استفاده از مواد اولیه نادرست در زیر سطح یا عدم رعایت احتیاطات عایق رطوبتی در حین ساخت و ساز ممکن است علت نشت آب در دیوارها باشد. از آنجایی که دیوارهای بیرونی ساختمان بتنی در معرض عناصر قرار دارند، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب باران می تواند باعث ایجاد ترک در پوشش بیرونی شود و رطوبت و آب به دیوار نفوذ کند. دیوارها در نتیجه نشت مرطوب میشوند. اگر نشتی دیوار به سرعت برطرف نشود، این رطوبت به فضای داخلی نفوذ کرده و رنگ دیوار را خراب می کند.

 

برخی دیگر از دلایلی که باعث می شود آب در دیوارها نشت می کند عبارتند از:

-نشتی دیوار می تواند ناشی از نشتی در سیستم فاضلاب، حمام، آشپزخانه یا مخزن آب باشد.

-نشتی دیوار می تواند ناشی از نشتی در خطوط آبرسانی، اتصالات بهداشتی حمام و لوله های زهکشی باشد.

-نشتی دیوار از نشت کاشی حمام امکان پذیر است.

-نشتی شدید در دیوارها می تواند ناشی از لوله کشی معیوب در خانه باشد.

-اگر دیوارهای بیرونی ساختمان ها گچ کاری نشده باشند، نشتی دیوار ممکن است رخ دهد.

-رطوبت زمین که بالا می رود باعث نشت کف و دیوار می شود.

-عدم وجود لوله های زهکشی می تواند باعث تجمع آب در پشت بام یا بالکن شود که می تواند باعث نشتی دیوار شود.

-قاب پنجره معیوب نیز ممکن است دلیل نشتی در دیوارها باشد. چکاندن آب و تجمع رطوبت می تواند ناشی از ترک خوردگی بتونه بین شیشه ها، درزبندی شکسته در درزهای پنجره، و درزگیری ناکافی رنگ در لبه های شیشه باشد.

 

4 راه برای جلوگیری از رطوبت دیوارها

  1. شکاف های دیوارها را با استفاده از چسب ضدرطوبت ببندیددیوارهای خانه شما ممکن است به مرور زمان ترک بخورد. معمولاً این ترک ها نزدیک به چارچوب در و پنجره ظاهر می شوند. آنها اجازه می دهند رطوبت به ساختار ساختمان شما نفوذ کند و در نتیجه لکه های مرطوب و تراوش در دیوارها ایجاد شود.

    2.درمان های سطحی ضد آب

    بسیاری از رنگ‌های بیرونی که روی ساختمان‌ها اعمال می‌شود دارای خلل و فرج هستند و به آب اجازه نفوذ به دیوارهای داخلی را می‌دهند. برای جلوگیری از نفوذ آب به دیوارها، می توان عایق پلیمری ضد آب را روی دیوارهای خارجی اعمال کرد. مانعی که یک عایق رطوبتی پلیمری ضد آب ایجاد می کند دیوارها را عایق می کند و از باران و رطوبت جلوگیری می کند و از مرطوب شدن دیوارها جلوگیری می کند.

    با عایق رطوبتی سقف می توانید رطوبت دیوارهای داخلی را درمان کنید. به دلیل شرایط آب و هوایی سختی که سقف شما در معرض آن قرار دارد، آب می تواند به راحتی روی سطح جمع شود و باعث نشتی و لکه های مرطوب شود. یک پوشش ضد آب که به عنوان درزگیر عمل می کند و از نشت آب جلوگیری می کند، باید به طور ایده آل روی سقف ها اعمال شود.

    1. سیستم های ضد رطوبت یکپارچه

    گاهی اوقات ممکن است متوجه لکه های مرطوب در سراسر قسمت پایینی دیوارهای خود، در نزدیکی دامن شوید. اکنون ممکن است از خود بپرسید که چگونه از نشت آب از دیوارها جلوگیری کنید.

    به منظور جلوگیری از نفوذ آب زیرزمینی به دیوارهای خانه، یک عایق ضد رطوبت نصب کنید. یک مانع پیشگیرانه ساخته شده از یک ماده غیرقابل نفوذ – چیزی که از عبور آب جلوگیری می کند – به دیوار آجری در یک مسیر ضد رطوبت 150 میلی متر بالاتر از سطح زمین اضافه می شود. این باعث می شود رطوبت به طور مخرب از دیوارها بالا نرود.

    یک عایق ضد رطوبت معمولاً در طول ساخت و ساز اکثر ساختمان ها نصب می شود. با این حال، اگر متوجه لکه‌های مرطوب در قسمت پایینی دیوارهای خود شده‌اید، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. این یک کار سخت است که باید توسط متخصص انجام شود.

    در این فصل، به خاطر داشته باشید که خانه خود را به خوبی تهویه کنید. برای از بین بردن هر گونه کپک یا قارچی که ممکن است در اثر باران روی دیوارها ایجاد شده باشد، فوراً اقدام کنید، زیرا وجود آنها می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود. در صورت مشاهده رطوبت بیش از حد یا ترک های بزرگ در دیوارهای خود، فوراً با یک متخصص مشورت کنید تا از رطوبت دیوارها جلوگیری کنید.

    1. تزریق فشار

    اعمال سیمان و ماسه با جت در شکاف ها، ترک ها یا شکاف های یک سازه به عنوان تزریق فشاری شناخته می شود. تزریق نه تنها به حفظ رطوبت دیوارها کمک می کند، بلکه می توان از آن برای استحکام و استحکام بیشتر سازه نیز استفاده کرد.

سوالات متداول

 

  1. چه چیزی باعث ایجاد رطوبت در دیوارها می شود؟

هنگامی که از مصالح ساختمانی با کیفیت پایین در طول ساخت و ساز استفاده می شود، دیوارها مرطوب می شوند. اگر در لوله های آب یا فاضلاب نشتی وجود داشته باشد، ممکن است رطوبت دیوار نیز ایجاد شود.

 

  1. چگونه از رطوبت در دیوارها جلوگیری کنیم؟

نصب عایق های رطوبتی پلیمری ضد آب یا استفاده از چسب های ضدآب برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوارها دو روش برای درمان رطوبت در دیوارها هستند.

 

  1. آیا نشت دیوار برای خانه و سلامتی مضر است؟

بله، تراوش باعث رشد کپک و قارچ می شود که بر سلامت فرد تأثیر می گذارد. این دیوارهای نمناک نیز در نهایت بر ساختار ساختمان تأثیر می گذارند که بر نحوه رشد ساختاری خانه تأثیر می گذارد.

 

اکنون که تمام اطلاعات مربوط به رطوبت دیوارها را دارید، می توانید به راحتی دیوارهای خود را با تماس با مشاوران ما از وجود رطوبت عایق کنید و اطمینان حاصل کنید که خانه و دیوارها و سقف شما همیشه سالم هستند.

منبع: https://www.ultratechcement.com/