کفپوش اپوکسی چیست و چرا نوع اپوکسی مورد استفاده اهمیت دارد؟

اگر به دنبال راه حلی برای کفپوشی هستید که بادوام و مقرون به صرفه باشد و از نظر زیبایی شناسی جذاب باشد، اپوکسی یک انتخاب عالی است. اما همه رزین های اپوکسی یکسان ساخته نمی شوند. مهم است که انواع مختلف موجود را درک کنید تا بهترین و بادوام ترین اجرا را داشته باشید. در نتیجه، به سوالات زیر باید پاسخ داده شود تا مشخص شود کدام محصول برای منطقه و نیازهای شما بهترین است.

 

بنابراین، کفپوش اپوکسی چیست، انواع مختلف آن چیست و چرا این مهم است؟

کفپوش اپوکسی چیست؟

اپوکسی یک پوشش بسیار بادوام است که مستقیماً روی بتن آماده اعمال می شود. و یک کفپوش اپوکسی تمام شده ترکیبی از رزین اپوکسی (قسمت A) و هاردنر (قسمت B) است که از نظر شیمیایی پیوند خورده است که برای ایجاد یک مانع محافظ سخت بر روی بتن عمل می کند.

 

کفپوش‌های اپوکسی پوشش سختی دارند و پوششی بدون درز با تعدادی پوشش تزئینی مانند پولکی، مرمری و فلزی ایجاد می‌کنند. این به این معنی است که اپوکسی به عنوان یک گزینه کفپوش برای بسیاری از محیط‌ها، چه برای پارکینگ، آشپزخانه، فروشگاه، سالن ورزشی، انبار، دفتر یا هر اتاق دیگری عالی است.

انتخاب نوع مناسب محصول اپوکسی

 

بنابراین اکنون که به سوال “کفپوش اپوکسی چیست” پاسخ دادیم، به سوال مهم بعدی پاسخ خواهیم داد – چرا نوع اپوکسی اهمیت دارد؟

 

انواع مختلفی از اپوکسی ها موجود است، اما سه نوع رایج ترین آنها در ایران عبارتند از:

اپوکسی بدون حلال

اپوکسی بر پایه حلال

اپوکسی بر پایه آب

100% اپوکسی جامد

 

نوع اپوکسی که استفاده می کنید مستقیماً بر:

ضخامت پوشش نهایی (و طول عمر حاصل)

بعد از استفاده چقدر طول می کشد تا خشک شود

چه اقدامات حفاظتی در طول استفاده مورد نیاز است

هزینه کلی

دوام و مقاومت در برابر مواد شیمیایی

سطح مقاومت در برابر لغزش 

رنگ رویه اپوکسی یک رنگ دو جزئی اپوکسی پلی آمین سیکلوآلبفاتیک می باشد. نحوه سخت شدن آن حاصل تبخیر حلال و واکنش بین اجزاء است و از جمله خواص آن عبارتند از:

1 .مقاومت شیمیایی عالی

2 .مقاومت سایشی و سختی بسیار بالا

3 .مقاومت عالی در برابر آب و رطوبت

4 .چسبندگی عالی به پرایمر و آستری

5 .قابل اعمال با ضخات بسیار کم

6 .مقاومت اسیدی و بازی مناسب

7 .مقاومت بسیار عالی در برابر نمک ها

8 .براقیت و جلوه خوب

9 .مقاومت حلالی بسیار عالی

10 .مقاومت حرارتی مناسب

11 .دارای وزن بسایر پایین پس از اجرا

12 .قابلیت اجرا در طرح ها و رنگ های مختلف

موارد مصرف

از این پوشش به تنهایی یا به عنوان لایه نهایی در سیستم های اپوکسی جهت حفاظت از سطوح در مقابل سایش ها و آب و در مقابل مواد شیمایی استفاده می شود ، و جهت زیبایی شناسی و اجرای کف بدون درز و اجرا با بیش از 1000 نوع طرح و رنگ متفاوت.

 

رنگ اپوکسی رویی مصارف بالایی در حفظ سازه کف داشته و قادر است کف بتنی، کف سرامیکی، کف را با هرمتریالی که قبلا اجرا شده باشد را در مقابل خوردگی محیطی مثال آب و مواد شیمیایی و در مقابل تمامی ضربات و در مقابل تردد بالا محافظت کند. 

این نوع اپوکسی بیشترین دوام بین تمامی اپوکسی هارا دارد.

شرکت مبتکران ماندانا پلیمر با چندین سال تحقیق و پژوهش بهترین نوع اپوکسی را تولید و عرضه میکند که با مراجعه به بخش محصولات سایت میتوانید تمامی محصولات را مشاهده و از بخش تماس با ما ، با مشاوران ما در ارتباط باشید.

از جمله موارد مصرف آن عبارتند است از:

  • کف منازل
  • کف محیط اداری
  • کف پارکینگ
  • کف سرویس های بهداشتی
  • کف سالن های ورزشی
  • کف سالن های جشن ها و مراسمات
  • و…

  • اپوکسی بر پایه حلال

یک اپوکسی مبتنی بر حلال حاوی ترکیبات آلی فرار (VOCs) به عنوان یک عامل حامل برای کمک به افزایش عمر آن در طول کاربرد و نفوذ آن به بستر بتن است.

 

 VOCها  تبخیر را کاهش می دهند. متأسفانه، بخارهای مضری ایجاد می کند که بدون محافظت کامل، کار با اپوکسی را خطرناک می کند. VOC  ها می توانند باعث تحریک گلو، بینی و چشم شوند. این ترکیبات همچنین می توانند باعث مشکلات تنفسی شوند و ثابت شده است که به سیستم عصبی مرکزی و همچنین سایر نواحی بدن آسیب می رسانند. برخی از VOC ها نیز می توانند باعث سرطان شوند.

 

بخارات حاصل از این ماده همچنین باعث ایجاد حالت تهوع و سردرد در هنگام استنشاق می شود. آنها به ویژه برای کسانی که از آسم رنج می برند مضر هستند، زیرا می توانند وضعیت را بدتر کنند. حتی اگر محصول مشخص می‌کند که تنها مقادیر کمی از VOC وجود دارد، بهتر است از استفاده از اپوکسی‌هایی که حاوی آن هستند خودداری کنید.

 

رایحه این ترکیبات حتی پس از خشک شدن کامل اپوکسی مدت طولانی تری باقی می ماند. VOC  ها همچنین می توانند در پارچه ها جاسازی شوند و تا مدت ها پس از اتمام کار به انتشار در محیط ادامه می دهند.

از این رو، اپوکسی‌های مبتنی بر حلال ممکن است ارزان‌تر باشند، اما با توجه به خطر در حین و پس از استفاده، ایده‌آل نیستند، و کیفیت پایینتری دارند.

 

با این حال، اپوکسی های حاوی حلال نیز به عنوان “نرم تر” شناخته می شوند. این بدان معنی است که آنها اغلب نیازی به پوشش مقاوم در برابر لغزش ندارند.

  • اپوکسی بر پایه آب

یک اپوکسی مبتنی بر آب، در حالی که استفاده از آن ایمن تر از یک محصول اپوکسی مبتنی بر حلال است، کاستی های خاص خود را دارد. مزیت اپوکسی مبتنی بر آب این است که عمر طولانی دارد بدون بخارات مضر یک محصول اپوکسی مبتنی بر حلال. اما نکته منفی این است که استفاده از آب به عنوان عامل حامل منجر به پوشش ضعیف تری می شود که دوام یکسانی ندارد.

این شکل از اپوکسی سرعت تبخیر کمتری نسبت به اپوکسی های حلال دارد که می تواند منجر به گیر افتادن و نتایج فاجعه بار شود.

بخش‌های ضخیم‌تر این اپوکسی معمولاً این مشکل را دارند زیرا آب قبل از شروع فرآیند اتصال عرضی و سخت شدن اپوکسی نمی‌تواند از آن خارج شود. اگر اپوکسی آنطور که باید درمان نشود، می تواند یک “نقطه نرم” ضعیف تر از سایر نواحی ایجاد کند.

نقاط نرم مخصوصاً اگر کفپوش اپوکسی در برابر ترافیک زیاد مانند کف پارکینگ مقاوم نباشد، مشکل ساز است. فشار وارد شده توسط لاستیک های اتومبیل پارک شده می تواند به سرعت منجر به لایه برداری شود.

  • 100% اپوکسی جامد

یک محصول اپوکسی 100٪ جامد محصولی است که از عامل حامل استفاده نمی کند – بدون آب یا حلال، فقط رزین و سخت کننده. این بدان معنی است که عمر بسیار کوتاه تری دارد و باید بلافاصله پس از مخلوط کردن استفاده شود.

هزینه پوشش کف با اپوکسی 100 درصد جامد می تواند بیشتر از استفاده از یک حلال یا محصول مبتنی بر آب باشد.

این یکی از بالاترین دوام را ارائه می دهد، بنابراین شما یک پوشش کف را دریافت می کنید که نه تنها محافظت یکپارچه از بتن شما را فراهم می کند، بلکه این کار را برای سال های بسیار طولانی ادامه خواهد داد، اپوکسی های بدون حلال ضخیم تر از اپوکسی های مبتنی بر آب یا حلال اعمال می شوند.

 

محلول کفپوش اپوکسی را انتخاب کنید ، که راه حل خوبی را تحویل دهد

کفپوش اپوکسی چیست؟ اگر می خواهید دوام، هزینه و جذابیت را متعادل کنید، یکی از بهترین راه حل های کفپوش است که می توانید انتخاب کنید. در اینجا در ماندانا پلیمر، ما از شما می خواهیم که مزایای واقعی محلول کفپوش اپوکسی و اینکه چرا ما از اپوکسی بدون حلال استفاده می کنیم را درک کنید.

 

محصول اپوکسی بدون حلال ما و پوشش ضخیم‌تر و قوی‌تری نسبت به اپوکسی‌های مبتنی بر آب ارائه می‌کند. از آنجایی که ما کاملاً به ایمنی و کیفیت اعتقاد داریم، از رزین های اپوکسی آزمایش شده و قابل اعتماد  معتبر استفاده می کنیم. ما همچنین دارای عضو شرکت های دانش بنیانی هستیم، بنابراین شما این اطمینان را داشته باشید باشید که محصولات ما 100% تضمینی است.

 

فرقی نمی کند که به دنبال انجام کفپوش اپوکسی عالی پارکینگ هستید یا هر نوع کفپوش اپوکسی دیگری، برای پایانی که برای سالیان متمادی مزایایی را برای شما به ارمغان می آورد، همین امروز با ما تماس بگیرید. ما برای کمک اینجا هستیم.

 

منبع: https://toughfloors.com