عایق بندی رطوبتی پروژه های مسکونی- تجاری

عایق بندی رطوبتی پروژه های مسکونی- تجاری

یکی از موارد مهم در ساخت پروژه های چندمنظوره‌ی تجاری مسکونی، توجه به انتخاب سیستم کارآمد عایق بندی رطوبتی، می باشد. عدم توجه به عایق بندی در پروژه های عظیم، صدمات جبران ناپذیر و هزینه های زیادی به دنبال دارد.

توضیحات

از جمله مواردی که بایستی در عایق بندی رطوبتی پروژه های عظیم مورد توجه قرار گیرند، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱. عایق بندی بالا سطحی

در یک ساختمان تجاری، همیشه خطر نشتی مربوط به نشتی آب جمع شده در پشت بام در اثر بارش باران یا برف یا نمگیری بالکن، پنجره، راهروها و مکانهایی که در مجاورت مستقیم آب و هوا قرار میگیرند، وجود دارد و این نواحی نیازمند عایق های رطوبتی با خاصیت هواتراوایی (تنفسی) هستند.

۲. عایق رطوبتی زیر سطحی

اهمیت عایق زیر سطحی برای ایجاد شرایط حفاظتی ساختمان بسار مورد توجه می باشد. پوشش های اعمال شده در زیر سطح معمولاً در معرض فشار هیدرواستاتیک و اثر مویینگی آب های زیر زمینی قرار می گیرند که اهمیت این موضوع در مناطق بارانی مانند شمال کشور، بیشتر می باشد. عایق های زیرسطحی، بایستی دارای خواصی نظیر استحکام کششی باشند.

۳. روش های نامناسب عایق بندی

انتخاب عایق بندی رطوبت مناسب کف، دیواره و سقف و اجرای صحیح آن، روشی ایده آل برای جلوگیری از نشتی آب و رطوبت به طبقات مختلف می باشد.

به دلیل عدم رعایت اصول عایق بندی یا لوله کشی نامناسب سرویس های بهداشتی طبقات بالا، خطر نشتی و خرابی سقف در طبقات زیرین، بوجود می آید.

اگر عایق بندی ساختمان به درستی انجام نشود، به دلیل تجمع رطوبت، ساختمان می تواند بسیار سریعتر از عمر استاندارد، تخریب شود. همچنین می تواند منجر به خسارت مستقیم به اموال و در مورد مشاغل، آسیب به تجهیزات شود.

۴. بالکن ها

انتخاب عایق بندی مناسب برای بالکن ها و تراس ها ضرورت دارد. علاوه بر بارش باران، رطوبت هوا باعث نم گرفتگی ساختمان می شود. انتخاب عایق بندی که هم در مقابل آب و رطوبت محافظ ساختمان باشد، قابل تردد بوده و در مقابل اشعه ی ماوراء بنفش نیز مقاوم باشد، توصیه می شود.

۵. پنجره ها

پنجره ها در برابر آب بسیار آسیب پذیر هستند  و می توانند باعث نشت آب به دیواره های اطراف گردند. استفاده از انواع هایپر چسب های اپوکسی، آب بندی قابل اطمینانی برای درزگیری اطراف پنجره ها می باشد.

۶. عدم توجه به عایق کاری و تعمیر بخش های آسیب دیده ساختمان

توجه و تعمیر سریع كوچكترين نشتي های رطوبتی، از ضروریات نگهداری صحیح سازه های عظیم می باشد زيرا اين نشتی های کوچک، پتانسيل ایجاد خرابی های بیشتری را دارند. بررسی منظم و مکرر عایق کاری های پشت بام، بالکن ها، پنجره ها، ترک ها، چاله های آسانسور، پارکینگ ها و طبقات منفی از برنامه های هر مدیر ساختمانی می باشد. هرچه ترمیم و بازسازی مشکلات به تعویق بیافتد، سازه و عمر مفید آن آسیب بیشتری خواهند دید.

نتیجه گیری :

از موارد مهم در ساخت پروژه های چندمنظوره ی تجاری مسکونی، توجه به انتخاب سیستم کارآمد عایق بندی، می باشد. عدم توجه به عایق بندی در پروژه های عظیم، صدمات جبران ناپذیر و هزینه های زیادی به دنبال دارد. نسل جدید عایق های رطوبتی، این امکان را فرآهم می آورد که عایق بندی اصولی و یکپارچه ای روی سطوح انجام گیرد و سازه ای با استحکام بالا و مدرن، با استاندارد های روز دنیا، طراحی و ساخته شود.