عایق کاری ساختمان

عایق به یک معیار صرفه جویی در انرژی اشاره دارد که مقاومت در برابر جریان گرما را فراهم می کند. به طور طبیعی، گرما از یک فضای گرمتر به یک فضای سردتر جریان می یابد. با عایق کاری خانه می توان اتلاف حرارت ساختمان ها را در هوای سرد یا آب و هوا کاهش داد و در هوای گرم یا آب و هوای گرم تر، گرمای اضافی را کاهش داد. عایق کاری خانه دارای مزایای متعددی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، صرفه جویی در هزینه و افزایش راحتی می باشد. موانع انجام اقدامات صرفه جویی انرژی ممکن است انگیزه های تقسیم شده، هزینه های سرمایه گذاری نسبتاً بالا و زمان و تلاش مورد نیاز برای تحقق صرفه جویی در انرژی باشد. انواع مختلفی از عایق ها در برابر اتلاف گرما در آب و هوای سرد وجود دارد که هر کدام ویژگی های فنی و هزینه ها و مزایای مالی خاص خود را دارند. اقدامات عایق بندی به طور کلی یکی از مقرون به صرفه ترین اقدامات صرفه جویی در انرژی است.

 

معرفی

با عایق کاری خانه می توان اتلاف گرما در ساختمان ها را در هوای سرد کاهش داد و در هوای گرم یا آب و هوای گرم تر، گرمای اضافی را کاهش داد. بنابراین، عایق کاری نیاز به گرمایش یا سرمایش خانه را محدود می کند. تلفات حرارتی یا مازاد حرارت به دلیل تفاوت بین دمای هوای داخل و خارج از خانه ایجاد می شود. به طور طبیعی، گرما از یک فضای گرم تر به یک فضای خنک تر جریان می یابد و دماها به دمای تعادل همگرا می شوند، یک پدیده فیزیکی مبتنی بر مکانیسم هایی مانند انتقال (جریان گرما از طریق مواد) و تهویه (جریان گرما توسط هوا). هدف عایق کاهش سرعت این همگرایی دما به منظور کاهش نیاز به گرمایش یا سرمایش است.

این توصیف فناوری بر عایق در برابر اتلاف گرما تمرکز دارد، اما شامل برخی از منابع در مورد عایق برای سرمایش است.

انواع مختلفی از اقدامات عایق وجود دارد. اقدامات عایق کاری ساختمان های مسکونی در زیر شرح داده شده است:

 

عایق دیوار، سقف ، کف و خاک

عایق کاری دیوار، سقف و کف را می توان با تثبیت مواد عایق به دیوار، سقف یا کف، چه در داخل و چه از خارج،انجام داد. با استفاده از صفحات عایق مواد مختلف برای دیوارها، سقف ها و کف ها نیاز به انواع مختلفی از اقدامات عایق دارند. برای مثال، ساختمان‌ها ممکن است دیوارهای حفره‌ای داشته باشند که از دو پوسته تشکیل شده است که توسط یک فضای توخالی از هم جدا شده‌اند. این فضا قبلاً مقداری عایق را فراهم می کند اما می توان آن را با مواد عایق اضافی پر کرد، به عنوان مثال. فوم، برای بهبود بیشتر اثر عایق. عایق سقف برای سقف های مسطح با عایق برای سقف های شیب دار متفاوت است.

کف ها معمولاً از چوب یا بتن ساخته می شوند که هر کدام به عایق بندی خاصی نیاز دارند. گزینه دیگری برای کاهش تلفات حرارتی به زمین، عایق کاری خاک است، به عنوان مثال با قرار دادن مواد عایق روی خاک در یک فضای به اصطلاح “خزیدن” (یک زیرزمین بسیار کم).

سن یک ساختمان عامل مهمی در تعیین نوع عایق و نحوه نصب آن دارد.

عایق درب و پنجره

 

پنجره ها و درهای خارجی تاثیر زیادی بر نیازهای گرمایش و سرمایش ساختمان دارند. مواد، پوشش‌ها و طرح‌های جدید منجر به بهبود چشمگیر بهره‌وری انرژی در پنجره‌ها و درهای جدید با عملکرد بالا شده است. پنجره‌های جدید با کیفیت بالا ممکن است تا شش برابر بیشتر از پنجره‌های با کیفیت پایین‌تر و قدیمی‌تر بازده انرژی داشته باشند. برخی از آخرین پیشرفت‌ها در مورد پنجره‌های بهبودیافته شامل شیشه‌های چندگانه، استفاده از دو یا چند لایه شیشه یا فریم های دیگر برای عایق‌کاری، و پوشش‌هایی با تابش کم است که جریان انرژی مادون قرمز را از ساختمان به محیط کاهش می‌دهد. نه تنها باید به خود پنجره، بلکه به قاب پنجره نیز توجه شود، که می تواند به طور قابل توجهی بر سطح عایق پنجره تأثیر بگذارد.

 

آب بندی ترک ها

یکی دیگر از اقدامات عایق کاری که میزان اتلاف گرما را کاهش می دهد، آب بندی ترک های “پوسته” ساختمان است. ترک ها باعث نفوذ هوای سرد از بیرون یا نشت هوای گرم به بیرون می شوند. از نوارها و چسب های ضد آب یا مواد دیگر می توان برای آب بندی ترک ها در قسمت های متحرک مانند پنجره ها و درها و در مکان هایی که قطعات مختلف ساختمانی به یکدیگر متصل شده اند استفاده کرد.

برای تهیه این محصول روی لینک زیر کلیک کنید:

https://mandanapolymer.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a7/

امکان سنجی فناوری و ضرورت های عملیاتی

افزایش عایق از نظر فنی تقریباً برای همه ساختمان ها امکان پذیر است، اگرچه افزودن عایق در مرحله ساخت و ساز کارآمدتر است. به دلیل تنوع اقدامات عایق کاری، تقریباً برای هر ساختمانی گزینه مناسب در دسترسی است، زیرا بیشتر ساختمان ها از نظر عایق بندی فضایی برای بهبود دارند. در کنار الزامات فنی، ترجیحات انسان در مورد راحتی و زیبایی شناسی نیز نقش دارند، به عنوان مثال. برای پنجره ها عایق باکیفیت با عایق بی کیفیت، یعنی با نور بی کیفیتتر همراه است.

 

در عمل، مناسب بودن اقدامات عایق تا حد زیادی به وضعیت فنی فعلی یک مسکن بستگی دارد. به طور خاص عایق از قبل موجود، عایق اضافی را محدود می کند. این به دلیل فضای فیزیکی باقی مانده برای عایق کاری و مناسب بودن ساخت و ساز موجود است (به عنوان مثال در دسترس بودن دیوار حفره یا عرض حفره کافی، فضای قاب کافی برای نصب پنجره های عایق بهتر اما معمولاً ضخیم تر، فضای کافی برای خزیدن در زیر زمین) همچنین به این دلیل که قانون بازده کاهشی اعمال می شود: هر لایه عایق اضافی نسبت به لایه قبلی صرفه جویی انرژی کمتری را به همراه دارد.

 

وضعیت فناوری و پتانسیل آینده آن در بازار

اقدامات عایق در برابر اتلاف گرما در کشورهایی با هوای سرد مکرر رایج است، جایی که در ساخت ساختمان‌های جدید و همچنین در هنگام نوسازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. ساختمان‌های قدیمی‌تر معمولاً سطح عایق بسیار پایین‌تری نسبت به ساختمان‌های جدیدتر دارند، که در کشورهای OECD معمولاً طبق آخرین مقررات عملکرد انرژی ساخته می‌شوند. یک پتانسیل فنی بزرگ برای بهبود سطوح عایق ساختمان موجود با استفاده از فناوری های بالغ باقی مانده است. بسیاری از اقدامات عایق نیز به دلیل صرفه جویی در هزینه های انرژی مقرون به صرفه خواهند بود.

 

به عنوان مثال، در ایالات متحده، بیش از 60 درصد خانه‌های مسکونی تک‌خانواده‌ای تخمین زده می‌شود که عایق‌بندی کمتری داشته باشند، به‌عنوان مثال، با بهبود سطح عایق‌بندی، صاحبان خانه‌ها می‌توانند در هزینه‌ها، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود آب و هوای داخل خانه.

 

موانع رایج برای عدم اجرای این اقدامات عبارتند از: هزینه های سرمایه گذاری اولیه بالا، عدم وجود گزینه های تامین مالی برای سرمایه گذاری های اولیه، زمان و تلاش مورد نیاز برای انجام اقدامات نوسازی در ساختمان های موجود، زمان نسبتا طولانی بازگشت سرمایه برای برخی اقدامات، کمبود دانش و آگاهی، و مشوق های تقسیم، یعنی تصمیم گیرندگانی که می توانند در مورد سطح عایق ساختمان تصمیم بگیرند و هزینه های اولیه بالاتر را بپردازند.

 

چگونه این فناوری می تواند به توسعه اجتماعی-اقتصادی و حفاظت از محیط زیست کمک کند

عایق بندی منجر به صرفه جویی در انرژی می شود که تقاضا برای سوخت های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط و سایر اثرات زیست محیطی را کاهش می دهد. تخمین زده می شود که بهبود در سطح عایق ساختمان موجود می تواند نیازهای گرمایشی را بین دو تا چهاردرصد کاهش دهد. خانه های جدید ساخته شده بر اساس آخرین فن آوری و طراحی موجود در کشورهای مختلف با آب و هوای سرد، کمتر از 10 درصد انرژی را برای گرمایش مصرف می کنند تا خانه هایی که بر اساس قوانین ملی ساختمان محلی ساخته شده اند. 

 

برای کشورهایی که زمستان‌های ملایم‌تری دارند، جایی که گرمایش همچنان مورد نیاز است، مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، سطوح متوسط ​​عایق با هزینه معقول ممکن است نیاز گرمایشی را تا بیش از نیمی از سطوح فعلی کاهش دهد و علاوه بر این ممکن است به کاهش دمای داخلی در تابستان کمک کند. اگر تهویه مطبوع وجود نداشته باشد، دمای پایین تر در تابستان آسایش داخل خانه را بهبود می بخشد، یا اگر از تهویه مطبوع استفاده می شود، منجر به صرفه جویی بیشتر در انرژی می شود.

 

الزامات مالی و هزینه ها

هزینه های سرمایه گذاری عایق کاری ساختمان و صرفه جویی در هزینه های انرژی نقش مهمی در تصمیم گیری در مورد سطح عایق بندی ساختمان ایفا می کند.

با این حال، اغلب صاحبان خانه از مزایای اقتصادی اقدامات عایق کاری آگاه نیستند.

 

منبع: https://www.ctc-n.org/