ویژگی و کاربردهای عایق رطوبتی

عایق رطوبتی مواد و مصالحی هستند که برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت در سازه ساختمانی استفاده می شود که به بیان ویژگی و کاربردهای عایق رطوبتی خواهیم پرداخت.

سیستم عایق رطوبتی

عایق رطوبتی به مواد و مصالحی گفته میشود که برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت در سازه ساختمانی استفاده می شود، انتخاب مناسب عایق رطوبتی و نصب و راه اندازی صحیح آن فرایندی دشوار می باشد. افزایش پیچیدگی در صنعت ساخت و ساز، عدم توجه به اصول و پایه ی عایق کاری و همچنین ناتوانی، در هماهنگی و ایجاد ارتباط بین سیستم ساخت ساز و عایق کاری، تلاش برای جلوگیری از نفوذ آب به سازه را امری دشوار و چالش برانگیز می کند.

نفوذ و نشت آب از مخرب ترین عوامل در تخریب ساختار بتن، سنگ های آهکی و … میباشد. که در مرحله ی اول فهمیدن و درک درست از منابع آبی که احتمالاً با آن مواجه می شویم امری ضروری می باشد. گام بعدی انتخاب نوع عایق پلیمری برای جلوگیری از نفوذ آب و در نهایت طراحی و بکارگیری صحیح پوشش عایق رطوبتی می باشد.

منابع آبی که سازه را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند شامل: آب باران، نفوذ آب زیر زمینی، ذوب شدن برف، سیستم آب رسانی و آب موجود در استخر و مخازن باشد، که تحت تاثیر دو عامل وارد ساختار سازه بتنی می گردد.

  • وجود نیرویی که آب را به داخل سازه وارد می کند نظیر نیروی جاذبه، نیروی کشش سطحی، نیروی فشار هیدرواستاتیک و مویینگی و نیروی باد.
  • ترک و سوراخ و هر گونه باز شدن سطح که امکان نفوذ آب را فراهم می کند.

ویژگیهای عایق رطوبتی

عایق های رطوبتی دارای خصوصیات و ویژگی هایی می باشند، که از مهمترین این ویژگی می توان به خاصیت ضد آب بودن کافی و طول عمر بالا در شرایط محیط قلیایی اشاره کرد. چنانچه عایق اعمال‌شده دافع آب خوبی بوده ولی قابلیت تحمل شرایط قلیایی موجود در بسترهای سیمانی را نداشته باشد، کارایی کافی را به عنوان عایق رطوبتی نخواهد داشت. مخصوصاً در سطوح بتنی که شرایط قلیایی حادی بر آن حاکم است. قلیاییت بستر به راحتی می تواند پایداری شیمیایی عایق را تغییر دهد و در نهایت خاصیت عایق بودن پوشش را از بین ببرد. عایق های رطوبتی علاوه بر موارد ذکرشده قابلیت ایجاد ویژگی ها و کاربردهای دیگری را نیز دارند که باعث پیدایش عایق رطوبتی شده است.

ویژگی ها و کاربردهای دیگر:

  • محافظت وکنترل میزان انتقال بخار آب
  • کنترل میزان جریان گرما و هوا به داخل وخارج از فضای داخلی.
  • ایجاد یک سپر حفاظتی در برابر اشعه ماورا بنفش و نور خورشید.
  • محدودکننده و عایق کننده صدا.
  • جلوگیری از رشد قارچ و کپک.
  • زیبایی سازه‌ها

کلام آخر

شرکت دانش بنیان مبتکران ماندانا پلیمر دارای طیف گسترده ای از محصولات و سیستم های مناسب برای عایق کاری موفق می باشد. مشاوران و کارشناسان ما، با تجربه ی بالا و حضوری بالغ بر دو دهه در زمینه عایق سازی ساختمانهای تجاری، صنعتی و مسکونی، آماده مشاوره و همکاری با شما هستند.

همین امروز با ما تماس بگیرید:
۰۹۳۹۰۵۲۸۰۶۱ – ۰۴۱۳۳۲۵۴۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸