مقدمه ای بر انواع عایق رطوبتی

در طی این مقاله، مقدمه ای بر انواع عایق های رطوبتی، در اختیار شما قرار می گیرد.

مقدمه ای بر انواع عایق رطوبتی

به طور خلاصه عایق رطوبتی به معنای لایه ای محافظ، برای جلوگیری از ورود آب در سازه های داخلی و خارجی ساختمان مانند سرویس های بهداشتی، استخر، مخازن آب، دیوارها، پشت بام و غیره است. این لایه عایق، از نفوذ و نشت آب به داخل سازه جلوگیری میکند و بنابراین، از آسیب دیدن فضای داخلی خانه در مقابل رطوبت یا آب جلوگیری می کند.
از نظر فونداسیون، عایقکاری رطوبتی به این معنی است که حتی در شرایط تماس مستقیم با آب، اجازه نفوذ در دیواره فونداسیون بتنی نفوذ نمی‌دهد، و به چندین محصول اعمال‌شده روی فونداسیون‌ها عایق رطوبتی می‌گویند.

انواع عایق های رطوبتی


۱. عایق رطوبتی سیمانی

عایق رطوبتی سیمانی، ساده ترین روش عایقکاری رطوبتی است، مواد مورد نیاز آزادانه در دسترس هستند، به راحتی مخلوط و اعمال می شوند. معمولاً عایق‌های رطوبتی سیمانی، سفت یا نیمه انعطاف‌پذیر هستند، بنابراین در مکان‌های داخلی مانند توالت‌هایی که در معرض نور خورشید و هوا قرار ندارند، استفاده می‌شود.

۲. عایق رطوبتی پلیمری

عایق رطوبتی پلیمری یا مایع یک پوشش نازک، حاوی یک پوشش پرایمر و پوشش رویی است که توسط اسپری، غلتک یا ماله اجرا می شود که در مقایسه با عایق رطوبتی سیمانی انعطاف پذیری بیشتری می دهد.
این مایع در یک پوشش الاستیکی بر روی دیوار ایجاد میکند و خواص کشیدگی سطح می تواند به ۲۸۰٪ برسد، دوام یک پوشش ضد آب بستگی به نوع پلیمر سازنده آن، دارد و دارای ماندگاری و استحکام بالایی است. عایق رطوبتی پلیمری، برای سقف های مسطح استفاده می شود که در معرض عوامل جوی بوده و شکل پذیری بالایی دارد.

۳. عایق رطوبتی قیری

عایق رطوبتی قیری، انعطاف پذیرو محافظ در برابر آب است که امروزه با اعمال تغییراتی مانند افزودن پلیمرهای خاص، عایق رطوبتی آسفالتی نیز نامیده می شود. رایج ترین استفاده از پوشش های قیری در زیر پیچ های مرطوب، به ویژه در سطوحی مانند فونداسیون های بتنی است.

این عایق های رطوبتی قیری، در معرض نور خورشید، در مقایسه با انواع عایق های رطوبتی پلیمری انعطاف پذیر مانند پلی اورتان یا پلیمرهای اکریلیک بسیار شکننده می شوند.

۴. ایزوگام

عایق کاری با استفاده از ایزوگام، روشی سنتی برای عایق کاری پشت بام هایی با شیب کم استفاده می‌شود، به دلیل کارایی کم، رفته رفته روش های نوین عایق بندی رطوبتی، جایگزین این روش می شوند.
برای اجرا، نیاز به حرارت دارند و در برخی موارد موادی چسبنده به ترکیب آنها اضافه می شود که طول زمان ماندگاری کوتاه تری دارد.

5.عایق های رطوبتی تزریقی

در عایق رطوبتی تزریقی، یک رزین تزریقی کم ویسکوز است که پر کردن ترک یا درز های به وجود آمده در سطوح آجری، بتن و سایر سازه ها مانند زیرزمین، تونل ها و غیره استفاده می شود.

مزایای عایق رطوبتی

جذب آب را می توان کاهش داد.
از ایجاد ترک در کف بتنی جلوگیری می کند.
روش اجرای آسان دارند.
این باعث افزایش طول عمر سازه می شود.
از خوردگی آرماتورها جلوگیری می کنند.
همچنین ازنشت رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می کند.
از نشت از پشت بام و دیوارها جلوگیری می کند.
باعث کاهش هزینه ها و قیمت تعمیر و نگهداری ساختمان می شود.
ارزش ملک قابل افزایش است.
یک محیط امن را فراهم می کند

سیستم عایقبندی خوب به ایجاد یک فضای کاربردی و قابل تردد و انجام کارهایی چون احداث روف گاردن، کمک می کند.
از اموال و همچنین جان افراد، محافظت می کند.

معایب عایق رطوبتی

محصولات مبتنی بر قیر در گرمای تابستان نرم می شوند و حالت شل شدگی و طبله شدن به خود میگیرند.
رنگ سیاه آنها در تابستان باعث تبخیر حلال داخل آنها شده و طول عمر انواع قیرگونی و ایزوگام را کاهش می دهد.
عایق های سنتی، از تنفس طبیعی بتن، جلوگیری می کنند.
عایق رطوبتی سیمانی قادر به ایزولاسیون کامل ترک ها و شکاف ها نیستند و باعث نشتی آب و رطوبت، می شوند.

نتیجه گیری

عایق بندی رطوبتی سازه‌های بتنی، جزء جدایی ناپذیر ساختمان هستند، و علاوه بر آببندی ساختمان، راه‌حلی برای کاهش نفوذپذیری، انقباض، آسیب های شیمیایی سازه میباشد.

عایق ایزوپل جزو عایق های رطوبتی پلیمری، نسل جدید عایق‌های رطوبتی منطبق بر استاندارد بین المللی انگلیس (BS EN ۱۴۸۹۱) میباشند؛ که توسط شرکت مهندسی مبتکران ماندانا پلیمر تولید و عرضه میشود. این عایق ترموست، پس از اجرا سطحی صاف و بدون درز ایجاد میکند که قابل تردد بوده و در برابر اشعه ماورائ بنفش نورخورشید، مقاوم است. برای عایق کاری پروژه های با شکل هندسی پیچیده مورد استفاده قرار میگیرد و بسیار مقرون بصرفه است. با یکبار اجرای این عایق، تا سالها سازه خود را ایمن کنید.

مجتمع صنعتی مبتکران ماندانا پلیمردارای طیف گسترده ای از محصولات و سیستم های مناسب برای عایق کاری موفق می باشد. مشاوران و کارشناسان ما، با تجربه ی بالا و حضوری بالغ بر دو دهه در زمینه عایق سازی ساختمانهای تجاری، صنعتی و مسکونی، آماده مشاوره و همکاری با شما هستند.

همین امروز با ما تماس بگیرید:
۰۹۳۹۰۵۲۸۰۶۱ – ۰۴۱۳۳۲۵۴۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸