مشکلات آب بندی و عایق کاری استخر و ارائه راهکار مناسب برای انتخاب بهترین عایق استخر

مشکلات آب بندی و عایق کاری استخر و ارائه ی راهکار مناسب برای انتخاب بهترین عایق استخر

طراحی سیستم عایق بندی مناسب و کارآمد برای استخر، مستلزم توجه مسائلی چون فشار منفی آب، ورودی و خروجی آب و … می باشد. در این مقاله به بررسی برخی مشکلات و راهکارهای حل آنها، میپردازیم.

توضیحات

مصالح ضروری در طراحی و ساخت استخر، بتن آرمه و ملحقات لازم جهت جلوگیری از فشار منفی آب، می باشند. طراحی سیستم عایق بندی مناسب و کارآمد برای استخر، مستلزم توجه مسائلی چون فشار منفی آب، ورودی و خروجی آب و … می باشد. مشکلات عمده در عایق بندی استخر عبارتند از :

۱. عمر کوتاه عایق بندی استخر

طراح و مجری عایق بندی باید به عواملی مانند درجه و ابعاد سازه بتنی، حفظ ارتقاع سطح زمین در همه ی مناطق، عایق بودن سطح رویی و عمر مفید عایق انتخاب شده برای استخر در طول تابش مستقیم اشعه ماوراء بنفش و بسیاری موارد دیگر توجه نماید.

۲.عدم انعطاف پذیری عایق در نقاط مختلف به هنگام پر و خالی کردن آب استخر

نگرانی عمده ی دیگر در هنگام پر و خالی کردن در مورد نواحی از استخر با مقاطع بتن ریزی ضخیم تر، می باشد. پرکردن و تخلیه مکرر آب برای حفظ و نگهداری، تمیزکاری، جایگزینی کاشی های خراب و غیره امری ضروری است. این خمش و کشش های بوجود آمده در هنگام پر و خالی کردن استخر، می تواند منجر به تخریب آب بندی اعمال شده، شود. جهت جلوگیری از ترک خوردگی آستر بتنی بهتر است به جای خالی کردن یکباره  استخر از آب، اینکار به تدریــج و در یک بازه زمانی چند روزه انجام گیرد.

۳. ترک خوردگی عایق بندی بر اثر ضربات آب

استفاده از عایق رطوبتی کاملاً یکپارچه و الاسترومری (کشسان) که مستقیماً روی بستر بتنی اجرا می شود و مقاومت بالایی دارد، از راه های کاهش چشمگیر ترک خوردگی می باشد.

۴. مشکلات عایق بندی استخر با ایزوگام

ضربات مداوم آب باعث ترک خوردگی عایق های رطوبتی غیرمنعطف و غیر یکپارچه همچون ایزوگام، می شود.

۵. نشت آب

نشتی آب و رطوبت می تواند از مناطق مختلفی صورت پذیرد. انتخاب  چاله ی تخلیه ی مناسب، فلنج پله ایی ورودی استخر مناسب و همچنین استفاده از نوارهای آب دوست و ملات های عایق بندی، ماستیک های ضد آب و یا ترکیبی از این موارد می تواند، از نشت آب و رطوبت جلوگیری کند.

پیشنهادات :

در صورت نیاز به کاشی‌کاری سطح داخلی استخر، استفاده از عایق‌بندی‌های چندمنظوره که دارای هر دو خاصیت  آب‌بندی و  ایجاد سطح هموار و یکدست برای اجرای کاشی‌کاری باشند، روشی مناسب و مقرون به صرفه است. همچنین استفاده از انواع چسب‌های اپوکسی، برای دفع آب و رطوبت، توصیه میشود.

استفاده از توری در میان لایه‌های عایق‌بندی، باعث بالا بردن مقاومت کششی و افزایش مقاومت در برابر فشار‌های هیدروالکتریکی و در نتیجه حفظ پیوستگی عایق‌بندی میشود. توری فضایی مطمئن برای اجرای عایق‌بندی ومقاومت آن در طول زمان ایجاد میکند.

شرکت دانش بنیان مبتکران ماندانا پلیمر دارای طیف گسترده‌ای از محصولات و سیستم های مناسب برای عایق‌کاری موفق میباشد. مشاوران و کارشناسان ما، با تجربه ی بالا و حضوری بالغ بر دو دهه در زمینه عایق‌سازی ساختمانهای تجاری، صنعتی و مسکونی، آماده مشاوره و همکاری با شما هستند.
همین امروز با ما تماس بگیرید:
۰۹۳۹۰۵۲۸۰۶۱ – ۰۴۱۳۳۲۵۴۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸