چرا در چاله آسانسور آب جمع می شود و لزوم آببندی چاله آسانسور چیست؟

چرا در چاله آسانسور آب جمع می شود و لزوم آب بندی آسانسور چیست؟

در این مقاله با دلایل علمی نیاز به آب بندی فشار مثبت و منفی آشنا می شویم.

توضیحات

چرا در چاله آسانسور، آب جمع می شود؟

اجازه دهید با یک مثال، به بررسی دلیل نشت آب بپردازیم.

میدانیم که هر شی در فضای طبیعی دارای اندازه و حجمی برای خود است. برای مثال، اندازه منافذ در مصالح ساختمانی بین ۵ تا ۲۰۰ نانومتر است .این درحالیست که مولکول های آب ۱۸ نانومتر و آلاینده‌هایی که از طریق آب و یا به صورت مستقیم میتوانند وارد مصالح شوند اغلب بین ۱تا ۲ نانومتر هستند . پس ذرات کوچک آب و آلاینده ها میتوانند به راحتی وارد ذرات سازنده مصالح ساختمانی شوند. با توجه به خاصیت آب دوستی و جذب آب و نفوذ آن در مصالح ساختمانی از قبیل بتن، گچ، سنگ و غیره به دلیل نوع بافت و اندازه ذرات و نیز وجود ترک های موئین که خود از عوامل انتقال و یا جذب آب میباشند موجب بروز مشکلات متعددی چون شوره زدگی، ایجاد آلودگی در سطح، انتقال نم و رطوبت و در نتیجه کاهش عمر و کیفیت مصالح ساختمانی شده است.

 

مشکلات جمع شدگی آب:

نفوذ ذرات کوچک آب به داخل سازه، نه تنها باعث نشت و جمع شدن رطوبت و کپک زدگی میشود بلکه به مرور زمان باعث تخریب توسط مواد شیمیایی داخل آن نیز میگردد.

فشار منفی آب

همانطور که گفتیم، امروزه پدیده وجود فشار منفی هیدروستاتیک آب در ساخت سازه های زیرزمینی مانند تونل‌های مترو و چاله‎‌‌‌های آسانسور مطرح میباشد. از آنجا که چاله‌های آسانسور در تراز پایین ساختمان ها میباشند و قطعات الکترونیکی در این چاله ها حضور دارند، معمولاً نشت آب از پشت دیواره چاله آسانسور مشکلات بسیاری را پس از بهره برداری به وجود می‌آورد.
وجود منافذ کاپیلاری و لوله‌های مویینه در ساختار بتن، موجب نفوذ آب و ایجاد نشتی در این مخازن میکنند.
برای دیواره های بتنی این سازه ها اگر از بهترین عایق‌های ضد آب هم استفاده شود، وجود فشار منفی آب از طرف پشت عایق باعث ایجاد خسارت و خرابی در عایق خواهد گردید، بنابراین اگر راهکاری برای حل این مشکل ارائه نشود خسارت های زیاد دیگری به بار خواهد آورد.

آب بندی آسانسور با عایقکاری رطوبتی، راه حل مشکل ماست:

بایستی توجه کرد که اگرچه استفاده از تقویت کننده ها و مواد معدنی باعث مقاوم سازی سازه از لحاظ مکانیکی می شود اما مقاوم سازی در برابر نفوذ آب نیاز به مبحثی به نام عایق کاری رطوبتی دارد.
عایق بندی رطوبتی یک سازه، آن را در برابر نفوذ آب و رطوبت و فشارها و آسیب های وارده از جانب آن، مقاوم سازی میکند.

عایق بندی در طول زمان

چندین سال است که متخصصین ساختمانی در تلاش برای تولید محصولات عایق بندی هستند. از اولین عایق ها میتوان به استفاده از ترکیبات خارج‌شده از نفت خام اشاره کرد.
در طول زمان استفاده از ورقه های پیش‌ساخته برای عایق بندی رطوبتی سازه ها مورد استفاده قرار گرفت و در ایران با نام ایزوگام مشهور شدند.
در کشورهای پیشرفته بیشتر از دو دهه است که استفاده از سیستم های عایق بندی رطوبتی پلیمری، جایگزین روش های سنتی عایق بندی رطوبتی شده است. کشور ما نیز با تلاش و همت شبانه روزی شرکت های دانش بنیان، از جمله شرکت فنی و مهندسی ماندانا پلیمر، اولین خط تولید عایق های رطوبتی پلیمری راه اندازی شد. این شرکت توانست اولین و تنهاترین استاندارد کارخانه‌ای را ایجاد کرده و محصولات خود را با کیفیت بالا در اختیار مردم قرار دهد.

 

 

علاوه برآب بندی آسانسور، موارد مصرف عایق رطوبتی ایزوپل چیست؟

عایق رطوبتی پلیمری تولیدشده توسط این مجموعه با نام تجاری ایزوپل دارای پروانه بهره برداری و استاندارد بین المللی انگلیس ۱۴۸۹۱ BS EN بوده که برای مصارف مختلفی از جمله موارد زیر کاربرد دارد:
  استخر
– پشت بام
– بالکن
– زیر کاشی
– آب نما

کلام آخر

مجتمع صنعتی مبتکران ماندانا پلیمر دارای طیف گسترده ای از محصولات و سیستم های مناسب برای عایق کاری موفق می باشد. مشاوران و کارشناسان ما، با تجربه ی بالا و حضوری بالغ بر دو دهه در زمینه عایق سازی ساختمانهای تجاری، صنعتی و مسکونی، آماده مشاوره و همکاری با شما هستند.

همین امروز با ما تماس بگیرید:
۰۹۳۹۰۵۲۸۰۶۱ – ۰۴۱۳۳۲۵۴۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸