قیمت ایزوگام در سال 1402 و نحوه محاسبه قیمت عایقکاری

قیمت عایق رطوبتی و ایزوگام همیشه یکی از مباحث چالش برانگیز بین مجریان و کارفرمایان بوده است. در این مقاله قصد داریم نحوه محاسبه واقعی قیمت عایق ایزوگام – انواع ایزوگام و قیمت چند نوع ایزوگام رایج در بازار براساس قیمت روز در مهرماه سال 1402 بپردازیم. ایزوگام کلمه ای است فرانسوی که از دو بخش iso  که مخفف عایق کردن و  بخش gam به معنی جمع آوری می باشد . در گذشته عایق کردن ساختمان ها به صورت سنتی توسط قیرو قیرگونی انجام می شد وبعدها ایزوگام جایگزین قیرگونی شد. البته امروزه به دلایل فنی عایق های پلیمری ایزوپل روش های سنتی قدیمی شده است.

انواع جنس ایزوگام

ایزوگام بر اساس کیفیت قیر مصرفی و تعداد لایه و نوع روکش متفاوت می باشند که در ادامه  توضیح خواهیم داد :

قیر مصرفی در ایزوگام

در ایزوگام های پلیمری از قیر 60/70 پالایشگاهی استفاده می شود که باعث دوام و کیفیت بالای آن می شود .گاهی از ایزوگام های دمیده استفاده می شود که نسبت به ایزوگام‌های پلیمری دوام و کیفیت پایینی دارد .

تعداد لایه ایزوگام

ایزوگام تک لایه از یک لایه پلی استر و دیگر مواد با ضخامت 3 میلی متر ساخته می شود و این ایزوگام دارای انعطاف بیشتر ولی استحکام کمتری می باشد . در ایزوگام های دو لایه از لایه پلی استر و تیشو و مواد دیگر که ضخامت آنها به 4 میلی متر میرسد ساخته شده است که استحکام بالاتری نسبت به ایزوگام های تک لایه دارد ولی در عوض انعطاف آن کمتر است.

نوع روکش ایزوگام

ایزوگام ساده یا پودری برای سطوح زیر کار استفاده می شود. ایزوگام طرح دار برای مکان هایی که نیاز به عایق کاری دارند و ایزوگام های فویل دار برای پشت بام که در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار دارد استفاده می شود .

در اینجا قیمت چند نمونه از ایزوگام موجود در بازار ایران در مهر 1402 گرداوری شده است:

در محاسبه قیمت ایزوگام همواره به خاطر داشته باشید قیمت ایزوگام به ازای هر رول از ایزوگام اعلام می شود. هر رول ایزوگام در حالت استاندارد دارای10متر طول و عرض 1 متر می باشد. برای مثال اگر طول و عرض پشت بام شما 10 در 5/15متر باشد. برای مساحت 155 متر مربع شما بایستی 16 رول 10متری از ایزوگام خریداری نمایید. پس برای متراژ155مترمربع حدود 5 مترمربع پرت ایزوگام خواهید داشت که حتما در قیمت تمام شده بایستی مقدار پرتی را حساب کنید. در نصب ایزوگام باید اورلب رول ها (همپوشانی رول های ایزوگام) را به اندازه‌ی استاندارد یعنی ۱۰سانتی متر رعایت نمود و در جوشکاری اورلب ها باید دقت زیادی شود‌ که پس از نصب و در آینده اور لبها و سربندها از هم جدا نشوند تا مانع نفوذ آب در زیر لایه ایزوگام شود. اگر برای متراژفرضی 155مترمربع بخواهیم مساحت تقریبی اورلب را حساب کنیم تقریبا برای متراژمورد نظر 15متر مربع ایزوگام بیشتری مورد نیاز خواهد بود. پس برای بحث همپوشانی ایزوگام شما نیاز به 2 رول اضافی ایزوگام خواهید بود. اگر ساده تر بخواهیم نحوه ی محاسبه قیمت را بگوییم با احتساب همپوشانی لبه های ایزوگام و همچنین پرتی رول ایزوگام برای متراژ 155متر مربع شما نیاز به تهیه 18 رول ایزوگام می باشید. پس به ازای متراژ155متر مربع ملزم به پرداخت هزینه 25متر مربع ایزوگام مازاد هستید.

فرض کنید شما پشت بام خود به متراژ155متر مربع را میخواهید ایزوگام کنید. قیمت بصورت زیر حساب می شود:

هر رول ده متری ایزوگام فویل دار هیرمان1280000تومان می باشد. با احتساب پرتی و همپوشانی که در بخش قبلی بصورت کامل توضیح داده شد، شما نیاز به 18 رول ایزوگام خواهید بود.

2304000=18*1280000

پس قیمت تمام شده ایزوگام در هر متر مربع 149هزار تومان خواهد بود نه 128هزارتومان . این محاسبات فقط قیمت ایزوگام می باشد و هزینه نصب و اجرا جداگانه حساب می شود.پس همیشه یادمان باشد با قیمت یک متر از ایزوگام محاسبه قیمت را برای محل عایقکاری انجام ندهیم. همیشه میزان مصرف ایزوگام از متراژ محل عایقکاری 25 تا 40متر مربع بیشتر خواهد بود. هزینه حدودی نصب ایزوگام جداگانه و برحسب متراژپروژه محل عایقکاری توسط مجری محاسبه خواهد شد. در مقالات بعدی در رابطه با نحوه ی قیمت دهی اجرای عایق و دلایل استفاده از عایق های پلیمری به جای ایزوگام و قیرگونی بیشتر توضیح داده خواهد شد. اگر شما نیاز به مشاوره در زمینه عایقکاری رطوبتی و انتخاب متریال داشته باشید می توانید در تمام ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی شرکت مانداناپلیمر در ارتباط باشید.

مشاوره رایگان

09364084035

09124937897

04133254005