عایق رطوبتی سیمانی و مزایا و معایب آن

عایق رطوبتی سیمانی و مزایا و معایب آن

در این مقاله به بررسی سیستم عایق بندی زیر سطحی و بالاسطحی منحصراً از نوع سیمانی و مزایا و معایب آن، می پردازیم.

 

می دانیم برای مقابله با فشار مثبت و فشار منفی آب، نیازمند طراحی هر دو نوع سیستم عایق بندی در برابر فشارهای نامبرده، ضروری است. در این مقاله به بررسی سیستم عایق بندی زیر سطحی و بالا سطحی  منحصراً از نوع سیمانی و مزایا و معایب آن، می پردازیم.

۱سیستم عایق سیمانی زیر سطحی

سیستم عایق سیمانی، سیستم هایی هستند که ماده و پایه اصلی آن سیمان پرتلند است که می تواند با و بدون شن و سایر افزودنیها  که خاصیت ضدآبی دارند مخلوط شده و یک سیستم عایق برای بستر مورد نظر ایجاد کنند. به سه نوع سیستم مختلف تقسیم می شوند: سیستم متالیکی، سیستم اصلاح شده با اکریلیک، سیستمهای عایق با افزوده شدن مواد شیمیایی. عایق سیمانی، در هر دو کاربری فشار مثبت و فشار منفی راه اندازی و نصب میشوند. عایق سیمانی قابلیت استفاده به صورت پوششهای بالا سطحی و پایین سطحی را در سطوح عمرانی دارد. این نوع سیستم عایق کاری برای دیوار و برای کف بدون داشتن هیچ درز و ترکی با خواص الاستومری مناسب بر روی دیوار یا کف اعمال‌شده و نیازی به خشک بودن و خشک کردن سابستریت نیست.
سیستم عایق سیمانی برای عایق کاری سازه های نظیر تونل ها، سردابه های زیر زمینی، مخازن آب، چاه ها و لوله های فاضلاب، چاهک های آسانسور، ایزولاسیون سازه های بتنی زیر زمینی، استخرهای شنا، حوضچه های برج خنک کننده مناسب می باشد. جدول زیر خلاصه ای از مزایا و معایب سیستم های عایق سیمانی را بیان میکند.

مزایای سیستم سیمانی

قابلیت استفاده در شرایط فشار مثبت و منفی را دارد.

قابلیت ترمیم دارد.

اجرا بصورت مرحله بندی نمی باشد.

معایب سیستم سیمانی

قابلیت اعمال در بستر های متحرک را ندارد.

برای استفاده در بخشهای پر رفت آمد محدودیت دارد.

اپراتور و همزن برای مخلوط کردن پیوسته سیستم نیاز است.

۲. سیستم  سیمانی بالا سطحی

سیستم عایق رطوبتی سیمانی یکی از قدیمی ترین شیوه های عایق کاری میباشد که امروزه نیز کاربرد گسترده ای دارد. اما این سیستم علی رغم داشتن مزیت های فراوان معایبی نیز دارد، که از مهمترین این معایب ناتوانی پوشش در مقابل ایجاد ترک در محل اتصالات بعد از اعمال و در مکانهایی که انتقالات دمایی وجود دارد می باشد. در این نوع سیستم پایه اصلی پوشش عایق سیمان و مقداری اکریلیک های سیلیکونی، پیگمانها و افزودنی میباشد، که خاصیت عایق بودن در برابر رطوبت را برای این سیستم فراهم میکنند. سیستم های سیمانی مقاومت بالایی در برابر چرخه های ذوب انجماد داشته و در اثر این چرخه پوسته پوسته نمی شوند. هنگام اعمال سیستم سطح باید کاملاً خشک باشد در غیر اینصورت رطوبت متراکم شده و پوسته پوسته شدن عایق را منجر می شود. کاربرد این پوشش در مکان هایی نظیر پل ها، جاده ها و فولادهایی که می خواهند در مقابل نفوذ و تخریب ناشی از یون کلرید محافظت شوند می باشد.
شرکت دانش بنیان مبتکران ماندانا پلیمر دارای طیف گسترده ای از محصولات و سیستم های مناسب برای عایق کاری موفق می باشد. مشاوران و کارشناسان ما، با تجربه ی بالا و حضوری بالغ بر دو دهه در زمینه عایق سازی ساختمانهای تجاری، صنعتی و مسکونی، آماده مشاوره و همکاری با شما هستند.