انواع عایق رطوبتی بر مبنای استانداردهای روز جهان و کاربرد آنها

گاهی مختصر به روش های عمومی عایق بندی رطوبتی در جهان را میتوانید در این مقاله ببینید.

عایق  رطوبتی – انواع و کاربردها

عایق رطوبتی به پوششی می‌گویند  که بر روی یک سطح قرار می گیرد تا از نشت یا نفوذ آب جلوگیری کند که به صورت عایق رطوبتی پلیمری (مایع) یا از‌ پیش‌ساخته هستند.

برای جلوگیری از نفوذ آب می توان آنها را به پایه ها چسباند یا در اطراف پایه ها (مانند دال سازه ای) نصب کرد. چه برای محافظت از زیرزمین یا پشت بام ساختمان شما، عایق رطوبتی به جلوگیری از نفوذ آب به فونداسیون شما کمک می کند و از ساختار شما در برابر آسیب آب محافظت می کند.

برخی عایق های رطوبتی به بتن اضافه می شود و با مقاوم سازی بتن از ورود آب و ایجاد تغییرات در ساختار بتن به دلیل نشت آب، جلوگیری می کنند.

انواع مختلف عایق رطوبتی چگونه اند؟ 

به طور کلی می توان عایق رطوبتی را به عنوان آب بند های ورقه ای و آب بندهای پلیمری (مایع) دسته بندی کرد.

عایق های مبتنی بر ورق به شکل رول هستند. روی یک سطح سفت قرار می گیرند و توسط حرارت یا روش های دیگر به سطح می چسبند.

یکی از رایج ترین عایق های رطوبتی ورقه ای، ایزوگام یا رول های پایه قیر می باشند.  عایق رطوبتی مایع نوعی از عایق بندی می باشد که می‌توان آن را روی سطح پاشید یا برس داد. با پاشش، مایع یک غشای یکپارچه، بدون لبه، جوش یا درز تشکیل می دهد.

در این دو دسته کلی، انواع مختلفی از ممبران های عایق رطوبتی در بازار موجود است که در ادامه به توضیح هر کدام از آنها می پردازیم.

عایق های رطوبتی پایه  قیری اصلاح‌شده خود چسب

عایق قیر اصلاح‌شده خود چسب از آسفالت، پلیمرها و چسباننده ها تشکیل شده اند و ممکن است حاوی تثبیت کننده های معدنی باشند.

محصولات ممکن است با فایبرگلاس، پلی استر یا ترکیبی از این دو تقویت شوند و برای قرار گرفتن در معرض عناصر طراحی شده‌اند معمولاً با گرانول‌های معدنی، پوشش‌ها، فیلم‌ها یا سایر سطوح مات روی سطح می‌شوند. لایه خود چسب با یک فیلم یا کاغذ آزاد کننده محافظت می شود که در حین نصب برداشته می شود و  معمولاً در جعبه های مقوایی بسته بندی و نگهداری می شوند .

عایق رطوبتی  قیر اصلاح‌شده با پلیمر

متداول ترین مواد برای ایجاد لایه عایق رطوبتی، غشاهای ورقی با رول قیر پلیمری هستند. این مواد همچنین می توانند به عنوان زیرسازی سقف های شیبدار استفاده شوند.

این ماده در برابر نوسانات دما و بارهای مکانیکی بالا مقاومت می کند و قابل اعتماد و موثر است. غشای ورق قیر اصلاح‌شده پلیمری مقاومت جریان اضافی را ایجاد می کند که استفاده از مواد را در آب و هوای بسیار گرم ممکن می کند.

در قسمت پایین، مواد توسط یک فیلم پلیمری با عناصر گرافیکی ویژه پوشانده شده است که ذوب شدن آن نشان دهنده گرمایش مناسب مواد است. در سمت بالا، مواد توسط یک فیلم پلیمری پوشانده شده است.

غشاء EPDM

این یک غشای ضد آب الاستومری از پیش ساخته شده از لاستیک EPDM با کیفیت بالا است. استحکام کششی، کشیدگی، استحکام پارگی بالایی دارد و در برابر هوا، پیری گرما، ازن، اشعه ماوراء بنفش، اسیدها، قلیاها و حلال های اکسیژن دار مقاوم است.

نصب سریع و مهمتر از آن ایمن است. محصولات مدرن به‌عنوان ملات تعمیری تقویت‌شده با الیاف انتخابی غیر واکنشی اصلاح‌شده با سیمانی تک جزیی و اصلاح‌شده پلیمری برای ارائه خواص عالی و همچنین مقاومت در برابر خوردگی و کربناته شدن و ترک خوردگی انقباضی تولید می‌شوند.

این مواد را می توان در ضخامت از ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر در حالت عمودی و ۲۵ میلیمتر در وضعیت بالای سر اعمال کرد. برای اجرا با ماله دستی یا دستگاه ملات پاش مخصوص مناسب است.

غشای ترموپلاستیک

غشاهای سقف ترموپلاستیک، خود را از سایر سیستم های سقف تجاری متمایز می کنند. این ترکیبی از پلی پروپیلن، اتیلن پروپیلن است و اغلب با پلی استر تقویت می شود.

ورق های TPO می توانند حاوی جاذب های UV، رنگ ها، بازدارنده های شعله یا سایر مواد افزودنی برای دستیابی به خواص فیزیکی مورد نیاز باشند. ورق های TPO اغلب سفید رنگ می توانند از ۶ تا ۱۲ فوت عرض داشته باشند و ضخامت های متفاوتی دارند، معمولاً ۴۰ تا ۱۰۰ میلی متر.

غشاهای ترموپلاستیک می توانند نسبت به سایر گزینه های سقف هزینه کمتری داشته باشند.

غشای قیری

سیستم‌های عایق رطوبتی ساختاری مخلوط لاستیک مایع قیری مذاب داغ با تقویت‌کننده‌های درون لایه می‌توانند در کاربردهای سقف و عرشه تریبون برای ایجاد یک آب بند بدون درز برای گرین روف ها و سکوها استفاده شوند و گاهی اوقات برای کاربردهای زمستانی در پیست ها استفاده می شوند زیرا می‌توان آن‌ها را در دماهای پایین قرار داد.

عایق رطوبتی پلی اورتان

این محصولات را با یک عایق پلی یورتان مبتنی بر آب تقویت شده با الیاف عرضه می کنند که برای طیف وسیعی از کاربردهای آب‌بندی طراحی شده است که در آن عایق بایستی  با نصب کاشی، کف کشی، بستر بتنی و غیره پوشانده شود.

غشای پلی پروپیلن

ابعاد هر رول عایق پلی پروپیلنی، ۱۰ متر در ۱ متر و مساحت ۸,۷ متر مربع است. این یک ماده عایق رطوبتی بسیار کارآمد و بادوام است که در اکثر سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این یک ماده عایق رطوبتی رایج است که در سقف های تخت بتنی استفاده می شود. به غیر از سقف های بتنی و سقف های کم شیب، زمینه های دیگر کاربرد ناودان های بتنی، زیرزمین ها و دیوارهای حائل است.

غشاء PVC و TPO

سیستم های آب بندی دارای ورقه های بسیار انعطاف پذیر هستند که از هر سازه بتنی محافظت می کنند و به عنوان سیستم های محفظه تک لایه استاندارد تا سیستم کنترل فعال میشوند تا بیشترین نیازها را برآورده کند. آنها کاملاً چسبانده شده اند و ایمنی ضد آب و کارایی نصب بالایی دارند و معمولاً برای زیرزمین ها یا مناطق زیر درجه استفاده میشوند.

نقاطی که نیازمند عایق بندی می باشند :

صرف نظر از مقیاس، اندازه، محل یا نوع ساختمان، غشاهای ضد آب یک جزء ضروری برای محافظت از یکپارچگی ساختاری ساختمان و ساکنان آن هستند. حوزه های کاربردی آن عبارتند از:

مخازن  /  زیرزمین

سقف های مسطح (از جمله بام های سبز)

بالکن ها

دیوارهای نگهدارنده

تخت های باغ و جعبه های کاشت

مخازن آب بتنی

چاله آسانسور و ….

کلام آخر

مجتمع صنعتی مبتکران ماندانا پلیمردارای طیف گسترده ای از محصولات و سیستم های مناسب برای عایق کاری موفق می باشد.

مشاوران و کارشناسان ما، با تجربه ی بالا و حضوری بالغ بر دو دهه در زمینه عایق‌سازی ساختمانهای تجاری، صنعتی و مسکونی، آماده مشاوره و همکاری با شما هستند.

 

همین امروز با ما تماس بگیرید:
۰۹۳۹۰۵۲۸۰۶۱-۰۹۱۲۴۹۳۷۸۹۷ – ۰۴۱۳۳۲۵۴۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸