راهنمای انتخاب بهترین عایق بندی برای پشت بام بتنی منازل مسکونی

راهنمای انتخاب بهترین عایق

پشت بام های بتنی در طی دهه های اخیر بخشی جدایی ناپذیر از معماری مدرن بوده است. علاوه بر ساختمان های تجاری با تغییر سبک معماری برای ساختمانهای مسکونی، اکنون خانه ها نیز با استفاده از این روش پشت بام سازی، ساخته می شوند. اگرچه بتن جزء بهترین مصالح برای سازه های مسکونی و تجاری است، اما استفاده از آن دارای نواقص و آسیب هایی نیز می باشد.

عایق بندی رطوبتی یکی از راههایی است که می تواند از آسیب های غیر منتظره جلوگیری و به دوام بیشتر سقف بتنی کمک کند. استفاده از عایق رطوبتی در آب بندی سقف یک راه عالی برای محافظت از ساختمان است و ارزش سرمایه گذاری را دارد.

محافظت از سقف پشت بام

پشت بام های منازل به طور ۲۴ ساعته در معرض عناصر تخریب کننده قرار می گیرند، بنابراین ضروری است که آنها به درستی طراحی و عایق شوند تا از نشت آب و رطوبت در سقف جلوگیری شود. نشت آب و رطوبت می تواند باعث مشکلات زیادی در خانه شود. علاوه بر آسیب آب به بدنه ی ساختمان، می تواند بر تاسیسات الکتریکی- روشنایی نیز تأثیرات مخربی داشته باشد. هر کارفرما یا پیمانکار، می خواهد اقدامات پیشگیرانه از همان ابتدا انجام شود و ریسک نیاز به تعمیرات و هزینه های جانبی را کمتر کند.

سیستم های عایق بندی رطوبتی پشت بام

هنگام بررسی روشهای عایق بندی سقف بتنی، عایق کاری رطوبتی مهمترین جنبه سیستم سقف محسوب می شود، زیرا کلید جلوگیری از نشت آب و رطوبت در ساختمان است. انواع مختلفی از سیستم های عایق بندی سقف در بازار وجود دارد، بنابراین درک تفاوت بین انواع عایقها برای انتخاب سیستم مناسب و نیازهای ساختاری بسیار مهم است.

در ادامه به معرفی برخی عایق های رطوبتی رایج در ایران میپردازیم.

۱. عایق رطوبتی قیرگونی

در این روش سنتی آب بندی ساختمان، از دو لایه قیر و یک لایه گونی جهت عایق بندی استفاده می شود.  تعداد لایه‌های قیروگونی بر حسب مکان مورد نظر متفاوت است. از معایب قیرگونی می توان به امکان پیدایش فضاهای خالی و محبوس شدن نم و هوا در داخل این فضاها اشاره کرد. برآمدگی‌عایق و از دست دادن ماهیت آب‌بندی آن از تاثیرات منفی انتخاب این روش عایق‌بندی خواهد بود. با رشد برآمدگی‌ها و سپس ترک خوردن آن ها امکان نشت آب و نم، فراهم می گردد. همچنین اجرای قیروگونی در لبه‌های سازه مشکل است و معمولاً با شکست مواجه است. گونی‌های مورد استفاده، در هم تنیده، پیچ خورده و دارای تاخوردگی است که در عایق‌کاری ایجاد اشکال مینماید. عمر مفید این عایق به طور متوسط کمتر از ۱۰ سال بوده و ترمیم و تعمیر عایق‌بندی‌های با مشکلات اجرایی زیاد و هزینه‌های قابل توجه همراه است.

۲. عایق های رطوبتی پیش ساخته

گمان می رفت با پیدایش پوشش های پیش‌ساخته، می توان بسیاری از مشکلات عایق کاری رطوبتی را حل کرد. طبق استاندارد ایران این عایق‌ها به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

عایق پی: عایق های رطوبتی پیش ساخته مخصوص پی ساختمان

عایق بام: عایق های رطوبتی پیش ساخته مخصوص بام، سطوح خارجی، سرویس های بهداشتی، استخرها، تونل ها و …

از جمله مزایای عایق های رطوبتی پیش ساخته نسبت به روش عایقکاری قیرگونی می توان به سبکتر بودن و انعطاف پذیری بیشتر، مقاومت بیشتر در برابر عوامل جوی و تاب کششی بالای آنها اشاره کرد.

با وجود مزایای مذکور این عایق ها معایبی همچون کم بودن عمر مفید، هزینه بالا و مشکلات تعمیر را نیز دارند. همچنین اگر در شرایط مطلوب نگهداری نشوند، در بازه ی زمانی کمتر از شش ماه، فاسد می گردند.

۳. عایق بندی رطوبتی ایزوگام

از دیگر روش سیستم عایقکاری هیدروکربنی، عایقکاری رطوبتی با ایزوگام میباشد. در واقع ایزوگام یک پدیده صنعتی بوده که با تکیه بر علم، تکنولوژی و همچنین تجربه ایجاد شده و از آن برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر رطوبت ناشی از برف و باران استفاده میشود. ایزوگام پوشش مقاومی از قیر و الیاف مصنوعی است که با گرما بر بستر بام میچسبانند و از نفوذ آب و رطوبت به محیط زیرین خود جلوگیری می‌کند. عمر ایزوگام بطور میانگین ۱۰ سال میباشد.

معایب:

از معایب عایق بندی با ایزوگام می توان به

۱) فاسد شدن عایق بعد از ۶ ماه (از زمان تولید) به علت عدم نگهداری مطلوب،

۲) کم بودن طول عمر مفید (طول عمر در حدود ۱۰ سال)،

۳) هزینه بالای عایق‌کاری به دلیل نیاز به تعمیر و بازسازی پس از چند سال،

۴)هزینه اضافی ناشی از همپوشانی و اورلپ ورق های ایزوگام با هم،

۵) در موقع ترمیم محل آسیب دیده از سایر جاها بالا می‌زند و

۶) در اثر اشعه ماورابنفش، تجزیه می شود.

۷)نشت رطوبت و آب در زیر کار به مرور زمان به دلیل عدم چسبندگی و غیرقابل استفاده بودن سطح بام عایق شده

۸) شل شدن در تابستان به دلیل گرمای هوا و شره کردن، میباشد.

۴. عایق های رطوبتی ساخته‌شده بر پایه سیمان

این دسته از محصولات دو جزئی بوده و بر پایه سیمان ساخته می شوند و به صورت پودر مخلوط با آب تولید شده و به راحتی بر روی سطوح بتنی، آجری و … قابل اجرا هستند. از آن جا که این محصولات پس از خشک شدن خاصیت الاستیکی پیدا می کنند، در نتیجه ضربات وارده، فشارهای جانبی و تغییرات دما هیچ تاثیری روی آن ها نداشته و باعث شکسته شدن یا ترک برداشتن آن ها نمی گردند.

اما این سیستم علی رغم داشتن مزیتهای فراوان معایبی نیز دارد، که از مهمترین این معایب ناتوانی پوشش در مقابل ایجاد ترک در محل اتصالات بعد از اعمال و در مکانهایی که انتقالات دمایی وجود دارد میباشد. همچنین باران اسیدی که حاوی مواد گوگرد دار می باشد بستر سنگی سیستم سیمانی را تخریب می کند.

۵. عایق رطوبتی ایزوپل(نسل جدید عایق های رطوبتی)

عايق پشت بام ايزوپل جزو عايق هاي رطوبتي پليمري، نسل جديد عايق هاي رطوبتي مي باشند.  عایق رطوبتی نسل جدید ایزوپل روي سطح، لايه اي مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت ايجاد كرده، چسبندگي بالايي بر روي سطوح مختلف داشته و مقاوم در برابر ضربه و سايش مي باشد.

عموماً جهت رنگ آميزي و عايق كاري بالكن هاي ادارات و انواع پشت بام ساختمانهاي مسكوني و تجاري پيشنهاد مي گردد؛ در اين سيستم مشكلات موجود در عايق هاي پايه قيري و سایر عایق های اشاره شده، كاملاً برطرف شده و به عنوان يك پوشش آب بند ايده آل در صنعت ساختمان محسوب مي گردد. در توليد اين عايق منحصر به فرد از پليمرهاي ترموست شونده استفاده مي گردد.

مزایا:

از مزایای این سیستم جدید عایق بندی پشت بام، میتوان به دوام و پایداری بالا و مقاوم به اشعه نور خورشید، عدم نیاز به استفاده از عایق های قیری، بازتابندگی درصد بالای نور خورشید و کاهش مصرف انرژی، مقاوم در بازه دمایی ۵۰- تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد، سهولت در ترمیم و غیر قابل اشتعال، سبک سازی و کاهش وزن سازه و بسیاری از مزایای دیگر اشاره کرد.

عایق بندی سقف بتنی برای ایمنی و طول عمر

صرف نظر از این که نگرانی های شایع در مورد سقف بتنی ساختمان که احتمالاً مصالح ساختمانی دیگری نیز علاوه بر بتن در ساخت آن بکار رفته است، هر صاحب خانه ای انتظار دارد ساختمانی داشته باشد که در طی سالهای آینده پایدار و ضد آب باشد.

هیچ شکی نیست که سرمایه‌گذاری در سیستم های عایق‌بندی برتر، بهترین راه برای محافظت از ساختمان است. با این روش، می توان از سقف خود در برابر آب و هوای شدید، تغییرات اقلیمی و سایر موارد مضر ساختمانی، محافظت کرد.

آسیب آب به بتن در خانه میتواند بسیار هزینه بر، باشد. برای حل مشکلات عایقکاری به آسانی با متخصصان ما در تماس باشید. شرکت مهندسی ماندانا پلیمر با تجربه ی بالا  و حضوری بالغ بر دو دهه در زمینه عایق‌سازی ساختمان‌های تجاری، صنعتی و مسکونی، آماده مشاوره و همکاری با شما است.

همین امروز تماس بگیرید. ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸ – ۰۴۱۳۳۲۵۴۰۰۵ – ۰۹۳۹۰۵۲۸۰۶۱