آموزش تکنیک ژئود

آموزش تکنیک ژئود تخم مرغی میتواند زیبایی منحصر به فردی به سفره هفت سین شما ببخشد.

آموزش گام به گام تخم مرغ ژئود رزین

آماده سازی

از آنجایی که تکمیل این پروژه چند روز طول می کشد، استفاده از جعبه یا مقوای کوچکی که با کاغذ مومی پوشانده شده است بسیار مفید است. می توانید تخم مرغ ها را تا زمانی که تمام شود در آن نگهداری کنید. این کار حرکت را آسان تر می کند زیرا کاغذ مومی به اجسام نمی چسبد. برای اینکه رزین یا مواد بهتر به آن بچسبد به سمباده نیاز دارم تا سطوح را کمی آسیاب کند. به طور کلی، توصیه می شود که همیشه ابتدا در زمانی که مواد به آنها چسبیده اند، اجسام را کمی زبر کنید. این کمک می کند تا کاغذ به راحتی به آن  بچسبد. فراموش نکنید که داخل تخم مرغ را نیز کمی سنباده بزنید.

ژئودها بسته به جایی که پیدا می شوند در رنگ ها و سایه های متنوعی وجود دارند. در اینجا ما از کاغذ بافت سیاه برای تخم مرغ ژئود رزین، استفاده کردیم تا ظاهری شبیه به ژئودهایی که در ساحل شرقی ایالات متحده پیدا می کنیم. البته، بسته به ظاهری که می خواهید به دست آورید، می توانید از هر رنگهای دیگر استفاده کنید. هیچ محدودیتی برای تخیل شما وجود ندارد!

ساختار اضلاع خارجی تخم مرغ

با پاره کردن کاغذ به چند تکه شروع کنید و آن ها را کمی خرد کنید تا چروک شوند.

سپس با استفاده از یک قلم مو، هر نیمه از تخم مرغ را از بیرون رنگ کنید. تکه های کاغذ مچاله‌شده را روی هر نیمه با انگشتان خود قرار دهید تا کاغذ را به ابعاد یا بافت دلخواه تغییر دهید. بهترین نتیجه با ساخت دو لایه دستمال کاغذی حاصل می شود. اگر احساس می‌کنید که آن چیزی است که نمی‌پسندید یا آن چیزی که تصور می‌کردید نیست، می‌توانید به سادگی به اضافه کردن کاغذ بیشتری ادامه دهید و به شکل دلخواه خود بسازید یا شکل دهید.

کمی از لبه های نصف تخم مرغ استفاده کنید. این به ویژه برای تخم مرغ های پلاستیکی توصیه می شود زیرا لبه ها کمتر نازک و پلاستیک تر به نظر می رسند. با تخم مرغ های ساخته‌شده از پلی استایرن، می توانید بدون آن نیز کار کنید، زیرا آنها قبلاً ضخامت لبه خاصی دارند. به محض اینکه همه چیز کاملاً خشک شد، می توان دستمال کاغذی اضافی را با قیچی جدا کرد.

برای جلوه سه بعدی بیشتر و اگر بیشتر شبیه سنگ باشد، رنگ اکریلیک سفید و مشکی را به رنگ دلخواه مخلوط می کنیم و نیمه های خشک تخم مرغ را با یک قلم مو درشت رنگ می کنم. بنابراین کل چیز پلاستیکی تر به نظر می رسد و می توانید شکاف ها و ستون ها را تعریف بیشتری ارائه دهید. برای این کار از یک برس درشت استفاده کنید، در غیر این صورت، رنگ بیش از حد اعمال می شود و اثر به خودی خود نمی آید.

برای اینکه ظاهری نجیب‌تر به تخم‌مرغ بدهد، من مقداری رنگدانه‌ی بالای مایا گلد را با یک قلم موی کوچک اضافه کردم. البته می توانید از رنگ اکریلیک طلایی یا نقره ای نیز استفاده کنید.

طراحی نیمه های تخم مرغ در داخل

اگر همه چیز به خوبی خشک شده است، می توانید به داخل بچرخید. داخل آن را با رنگ اکریلیک تیره رنگ کنید. من رنگ سیاه را برای تخم مرغم انتخاب کردم.

تفنگ چسب داغ معمولی، ابزار اصلی شما برای این مرحله است. یک تکه کوچک سلفون رنگین کمانی بردارید و مانند دستمال کاغذی بیرونی آن را مچاله کنید. حالا از آن برای پوشاندن قسمت زیرین دو نیمه تخم مرغ خود با زدن چند نقطه چسب حرارتی به داخل استفاده کنید. این به هیچ وجه نباید کامل باشد، هر چه سلفون رنگین کمانی شما چروک بیشتری داشته باشد، بهتر و طبیعی تر به نظر می رسد.

هنگامی که آن را تنظیم کنید، مقداری چسب داغ را در سراسر داخل تخم مرغ روی سلفون رنگین کمانی خود بزنید. از چسب حرارتی زیاد استفاده کنید، اما مطمئن شوید که سلفون رنگین کمانی کاملاً با چسب پوشانده نشده باشد تا فویل همچنان کمی بدرخشد. سپس قبل از اینکه چسب جامد شود، باید تکه های شیشه را به سرعت داخل تخم مرغ بپاشید. همچنین می‌توانید به‌جای تکه‌های شیشه‌ای، سنگ‌ریزه، میکا فلکس و گلیتر اضافه کنید و این کار را هر چند وقت یکبار که دوست دارید تکرار کنید. اگر چند شیشه یا تکه های کوچک دارید که در قسمت پایین شل شده اند و اگر چسب در معرض دید دارید نگران نباشید که در آخرین مرحله، ما همه چیز را پوشانده ایم. حتی اگر چسب حرارتی نخ هایی را کشیده باشد، این دلیلی برای نگرانی نیست، بعداً حذف می شوند.

برای داشتن ظاهری خاص، توصیه می‌کنم برخی از نوک‌های کریستالی واقعی را نیز بچسبانید. بهترین راه برای این کار استفاده از تفنگ چسب حرارتی است. برای اینکه کریستال ها لیز نخورند و دقیقاً همانطور که می خواهید بایستند باید آن ها را نگه دارید تا چسب حرارتی خشک شود. این مورد در اکثر چسب های ذوب داغ در حدود ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه است. می توانید از کریستال های شیشه ای یا سنگ های قیمتی واقعی استفاده کنید. از طرف دیگر، می توانید کریستال های رزین خود را از قالب های رزین و سیلیکونی ایجاد کنید.

در طول این مرحله، می‌خواهید تخم مرغ خود را با بستن آن در کنار هم آزمایش کنید و مطمئن شوید که کریستال‌های خود را در نقاطی قرار می‌دهید که مانع بسته‌شدن تخم‌مرغ شما نمی‌شوند.

پس از تنظیم، می توانید از قیچی و موچین برای برداشتن نخ های چسب، در صورت ایجاد شدن، استفاده کنید. دقت کنید که سلفون رنگین کمانی از لبه ها بیرون نزند.

قسمت های بیرونی را تمام کنید

اکنون که همه چیز را آماده کرده ایم، باید با استفاده از رزین شفاف آن را دائمی کنیم. می توانید از هر رزینی که دوست دارید استفاده کنید، مهم این است که رزین شفاف و باکیفیت باشد. بهتر است از یک محصول با کیفیت مانند رزین و هاردنر تولیدی مجتمع صنعتی ماندانا پلیمر استفاده کنید. محصولات غیر استاندارد قیمت ممکن است پس از عمل آوری زرد یا کدر شوند.

برای این مرحله فقط به مقدار کمی نیاز داریم که برای یک کت نازک از بیرون کافی است. پوشیدن دستکش نیتریل در این مرحله (مثل همیشه هنگام کار با رزین) یک الزام مطلق است. همچنین توصیه می شود از محافظ تنفسی استفاده کنید.

مقداری از رزین را روی دو طرف وارونه بریزید یا بمالید و آن را با انگشتان یا کاردک به ساختار کاغذ ابریشم بمالید و فشار دهید. اطمینان حاصل کنید که همه چیز کاملاً با رزین پوشانده شده است. اجازه دهید تا نیمه ها کاملاً خوب شوند. برای سایر محصولات لطفاً دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.

کناره های داخلی تخم مرغ را با رزین ببندید

مقدار زیادی رزین را با هم مخلوط کنید. نسبت به اندازه تخم مرغ شما به اندازه ای است که داخل هر دو نیمه را بپوشانید. مخلوط رزین زیاد بهتر از رزین خیلی کم است. حالا رزین را با احتیاط و به طور یکنواخت در یک لایه بزرگ روی داخل دو نیمه تخم مرغ بریزید.

اطمینان حاصل کنید که قطعات شیشه ای با رزین پوشانده شده اند، اما کریستال ها هنوز به وضوح قابل مشاهده هستند. تا جایی که لازم است رزین بریزید، اما تا حد امکان کمتر. اگر هنوز مقداری رزین روی شات باقی مانده باشد و از همه چیز استفاده نکرده باشید، پایان دنیا نیست. به هیچ عنوان تخم مرغ را با رزین پر نکنید، در غیر این صورت اثر ژئود طبیعی از بین خواهد رفت.

همچنین می‌توانید پس از ریختن‌رزین، مقداری از تکه‌های شیشه و زرق و برق را اضافه کنید. همچنین می‌توانید براق را مستقیماً با رزین شفاف مخلوط کنید. اما نسبت به زرق و برق کم توجهی کنید، به طوری که تمام سنگ ها و کریستال ها به طور کامل با آن پوشیده‌نشده و بنابراین دیگر به خودی خود نمی رسند. اینجا کمتر، بیشتر است! من از زرق و برق نقره استفاده کردم و قبل از اینکه بگذارم خشک شود آن را روی دو نیمه پاشیدم.

در طول فرآیند خشک کردن، نیمه ها را کمی در حرکت نگه دارید تا رزین در وسط تجمع پیدا نکند. حالا بگذارید دو نیمه کاملا سفت شوند.

پایان‌‍دادن به لبه ها

می توانید لبه ها را با رنگ اکریلیک طلایی یا نقره ای  رنگ آمیزی کنید.

وصل کردن لولا

می توانم بگویم که لولا پیچیده‌ترین بخش این پروژه است. برای این قسمت، باید تخم مرغ را در موقعیتی نامناسب در جای خود نگه دارید. من از چند پارچه کهنه استفاده کردم و یک تکه کاغذ مومی روی آنها گذاشتم. من تخم مرغ را روی آن قرار دادم که به دلخواه من مطابقت داشته باشد.

مقدار کمی سوپر چسب معمولی را در هر طرف آغشته کنید و لولا را در بالا قرار دهید. همانطور که گفتم این قسمت سخت است.

به محض اینکه چسب خشک شد، از یک قلم مو نازک کوچک و مقدار کمی رزین استفاده کنید و لولا را در جای خود رنگ کنید. شما باید واقعاً مراقب باشید که هیچ رزینی در وسط مکانیزم که اجازه می دهد لولا باز و بسته شود، وارد نشود. اگر به طور تصادفی کمی در وسط قرار گرفتید، یک نوک و مقداری لاک پاک کن ناخن استون بردارید و هر چیزی که ممکن است داخل آن مکانیسم باشد را با دقت بکشید.

بهتر است این مرحله را بعد از ۲۴ ساعت تکرار کنید. هر چه لایه های رزین در بالای لولا بیشتر باشد، کل چیز پایدارتر است. مطمئناً ارزش انجام این کار را دارد تا بتوانید تا حد امکان از تخم مرغ ژئود رزین خود لذت ببرید.

کلام آخر

آموزشگاه پیشگامان کارآفرین، وابسته‌به سازمان فنی و حرفه ایی کشور، در زمره ی آموزشگاه های پیشرو در زمینه  توانمند سازی و خوداشتغالی جوانان عزیز می باشد. راه اندازی کسب و کاری به روز و بدون نیاز به سرمایه کلان، اعطای گواهی سازمان فنی حرفه ای پس از شرکت در دوره ها و آموزش کاملاً عملی و کارگاهی از مزایای شرکت در این دوره ها می باشد.
برای آشنایی با دوره های کار با رزین می توانید با ما در ارتباط باشید.