آموزش تکنیک هنر ژئود با رزین اپوکسی

در این مقاله به آموزش ژئود با رزین خواهیم پرداخت.

اصطلاح «ژئود» (به یونانی γεώδης، geōdēs به معنای خاکی) از زمین شناسی یا کانی شناسی می آید و فضای توخالی گرد در سنگ را توصیف می کند که توسط فرآیندهای زمین شناسی با مواد معدنی و کریستال ها اشغال شده است.

ژئودها بیشتر در سنگ های گدازه آتشفشانی تشکیل می شوند که پس از سرد شدن، به دلیل وجود حباب های گازی، ایجاد می گردند. هنگامی که آب داغ با کوارتز محلول در این حفره ها نفوذ می کند، کریستال ها رشد می کنند و نسبت به عناصر کمیاب اضافه‌شده، رنگ های مختلف کوارتز دودی یا آمتیست را به خود بگیرند.

ژئودها همچنین می توانند حاوی انواع دیگری از مواد معدنی مانند آمتیست، کوارتز، عقیق و یشم، باشند. یافتن ژئودها کار آسانی نیست، بیشتر اوقات ژئودها به صورت سنگ های کروی یا بادام شکل هستند و به سختی می توان آنها را از سنگ های اطراف تشخیص داد.

هنر ژئود رزین

با الهام از ژئودهای طبیعی، اکنون می توانید ژئودهای زیبایی را با رزین، سنگ های دکو، انواع رنگ های پودری و البته کریستال ها و مواد معدنی واقعی ایجاد کنید. هیچ محدودیتی برای تخیل شما وجود ندارد و \”تقلید ژئود\” ساخته‌شده از رزین با کمی تمرین به طرز فریبنده ای شبیه به مواد معدنی واقعی از طبیعت است. البته می‌توانید هنر دیواری ژئود رزینی را روی یک زمین نقاشی مناسب یا، مانند مورد ما، به صورت آزاد، ریخته‌گری کنید. چنین ژئودهای آزاد نیز می توانند به طرز شگفت انگیزی پردازش شوند، به عنوان مثال به میز، تابلو، سینی و یا می توانید از آنها به عنوان زیر لیوانی فانتزی استفاده کنید.

آموزش ساخت ژئود با رزین

از نکات ضروری قبل از ساخت ژئود، انتخاب یک بستر مناسب است. استفاده از صفحه شفاف پلاستیکی که روی سطح تخته سخت اعمال میشود، توصیه می شود. صفحه شفاف پلاستیکی را روی چوب، طراحی کرده و کمی بزرگتر از سطح سطح کار، تخته را برش دهید. آن را با نوار بسته بندی روی تخته سخت خود محکم کنید (این نوار در مرحله بعد از یک لبه برداشته می شود). به یاد داشته باشید، وینیل ممکن است دارای چین و چروک باشد، اما این اشکالی ندارد.

حالا با استفاده از عکس مرجع، شکل ژئود مورد نظر خود را با یک نشانگر رسم کنید.

به دنبال فرم کشیده‌شده خود، یک خط درزگیر سیلیکونی در اطراف ژئود خود با کمک تفنگ درزبندی قرار دهید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید و یک لایه دیگر سیلیکون روی لایه اول اضافه کنید. اگر می خواهید ژئود شما حفره ای در مرکز داشته باشد، می توانید یک مرز با سیلیکون در وسط اعمال کنید (همان شکل ژئود، فقط در اندازه کوچک). در مثال ما ژئود در مرکز بسته است.

۵ دقیقه دیگر صبر کنید و انگشت دستکش دار را با صابون ظرفشویی مرطوب کنید. حالا سطح داخلی سیلیکون را با انگشت صابونی خود صاف کنید. این امر ضروری است تا ژئود شما بعداً تا حد امکان یک لبه بدون لبه های تیز داشته باشد.

نسبت به پروژه شما دو لایه احتمالا کافیست. اگر قالب خود را برای یک قطعه بزرگ مانند میزهای ژئود رزین آماده می کنید، ممکن است به چندین لایه نیاز پیدا کنید. به طوری که ژئود ضخامت یا پایداری لازم را داشته باشد. قالب شما تقریباً پس از ۴۵ دقیقه آماده استفاده خواهد بود.

آماده‌سازی رزین

رزین را مطابق دستورالعمل بسته‌بندی آماده‌کنید. استفاده از رزین ۸۱۰ و هاردنر۲۲۱۹، توصیه میگردد. اکنون رزین را با توجه به تعداد رنگ هایی که برای ژئود خود انتخاب کرده اید در لیوان های کاغذی جداگانه جدا کرده و رنگدانه های رنگی را مخلوط کنید.  توصیه می شود از رنگ های خمیری و پیگمنت های پودری  استفاده شود. این کار هنر رزینی را جذاب تر میکند.

یکی از مهم ترین نکات، توجه به تراز بودن سطح کار می باشد. با استفاده از ابزار تراز کردن، هر زاویه مورد بررسی قرار گیرد.

نکات مهم

در آموزش ژئود با رزین از بیرون به داخل کار شود، لایه بندی هر رنگ رزین به دقت انجام گردد و سپس شروع به رنگکاری کنید.

در تمام مدت رزین با تفنگ حرارتی یا مشعل بوتان گرم نگه داشته شود تا هر گونه حباب آزاد شود. مراقب باشید رزین را بیش از حد گرم نکنید زیرا باعث تاب برداشتن سطح پلاستیکی زیرین و درنتیجه خرابی کار میگردد.

پس از ایجاد نکات مرکزی، می توان سنگریزه های شیشه ای، آینه ای، تکه های میکا، سنگ های دکو، یا کریستال ها را اضافه کرد.

می توان از رنگ های شفاف در لایه های بعدی برای افزودن زیبایی به کار رزینی استفاده کرد.

برای یک راه کاربردی برای طول عمر آثار رزینی، استفاده از متریال های با کیفیت می باشد.

آموزشگاه پیشگامان کارآفرین، وابسته به سازمان فنی و حرفه ای کشور، در زمره ی آموزشگاه های پیشرو در زمینه  توانمند سازی و خوداشتغالی جوانان عزیز می باشد. راه اندازی کسب و کاری به روز و بدون نیاز به سرمایه کلان، اعطای گواهی سازمان فنی حرفه ای پس از شرکت در دوره ها و آموزش کاملاً عملی و کارگاهی از مزایای شرکت در این دوره ها می باشد.
برای آشنایی با دوره های کار با رزین می توانید با ما در ارتباط باشید.
همین امروز با ما تماس بگیرید:
+989364084035 – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸

مقالات مرتبط:

آموزش ساخت زیر لیوانی با رزین