مشکل فشار منفی در عایق کاری استخر

از سلسله مباحث آموزشی پروفسور میرمحسنی

یکی از نکاتی که در هنگام عایق کاری باید در نظر گرفت این است که علاوه بر داخل استخر، سطوح جانبی استخر را نیز عایق کاری کنید. بهتر است تا یک متر از دیواره های بیرونی عایق کاری شود.

عایق کاری فشار مثبت و منفی

عایق کاری فشار مثبت و منفی

فشار منفی استخر چیست؟

زمانی که سطح داخلی استخر عایق کاری شده باشد، اجازه نفوذ آب و رطوبت از داخل استخر به بیرون استخرا را نمی دهد. در صورتی که اگر سطوح خارجی استخر عایق کاری نشده باشد در اثر بارندگی، رطوبت خاک یا آبیاری، آب و رطوبت از دیواره های خارجی به داخل نفوذ می کند.

دیواره استخر یا بتن به مرور زمان متورم می شود و به عایق استخر فشار وارد می‌کند. در صورت انبساط بتن امکان جدا شدن عایق پلیمری از سطح سازه وجود خواهد داشت. به همین دلیل در بعضی قسمت ها شاهد طبله یا کنده شدن عایق خواهیم بود. به این مشکل فشار منفی استخر می گویند. اکثراً در استخرهای مناطق شمال و جنوب کشور این پدیده به علت بالا بودن سطح آب زیرزمینی اتفاق می افتد.

عایقکاری سازه ای به ۳ دسته تقسیم می شود:

۱- حفاظت از نشت آب به خارج از سازه
۲- حفاظت از تخلیه و نشت آب به داخل سازه
۳ – حفاظت سرتاسری ویکپارچه سازه

در صورت مشاهده ی هر یک از حالات مختلف نشتی آب، حالات عایق بندی زیر پیشنهاد میشود.
فشار مثبت
فشار منفی
عایق‌بندی یکپارچه

روش حل مشکل فشار منفی

روش ساده و کم هزینه حل مشکل فشار منفی استخر این است که دیواره های بیرونی نیز عایق کاری شود. هر استخر با توجه به شرایط ویژه ای که دارد عایق کاری فشار منفی در آن وجود خواهد داشت ولی در برخی موارد نیز امکان عایق کاری فشار منفی در داخل استخر ها وجود نخواهد داشت که معمولاً در استخرهایی که کاشی کاری در آن انجام شده باشد عمومیت دارد . در استخرهایی که عملیات کاشی کاری انجام شده و آب با فشار منفی  وارد کاسه استخر می گردد راه حلی به جز جدا سازی کاشی ها و عایق کاری فشار منفی روی سیمان زیرین وجود ندارد.

 

فشار منفی

فشار منفی استخر

فشار منفی استخر

کلام آخر

شرکت دانش بنیان مبتکران ماندانا پلیمر دارای طیف گسترده ای از محصولات و سیستم های مناسب برای عایق کاری موفق می باشد. مشاوران و کارشناسان ما، با تجربه ی بالا و حضوری بالغ بر دو دهه در زمینه عایق سازی ساختمانهای تجاری، صنعتی و مسکونی، آماده مشاوره و همکاری با شما هستند.

همین امروز با ما تماس بگیرید:
۰۹۳۹۰۵۲۸۰۶۱ – ۰۴۱۳۳۲۵۴۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۶۸۹۷۹۸

ویدیو های مرتبط: